Var håller bokköparen hus?
Venla Silanterä har sålt budgetmode och lyxväskor. Nu säljer hon böcker.Uppgiften är att locka litteraturälskarna tillbaka till Akademiska bokhandeln.
Akademiska bokhandelns kvadratmetrar krymper. För mindre än ett år sedan fanns det fyra våningar i det stora bokpalatset på Norra esplanaden – nu ska böcker, tidskrifter, kontorsmateriel och två kaféer samsas på två våningsplan.
Men Venla Silanterä, som är nytillträdd chef för Akademen, är inte orolig.
– Vi förnyar alla möbler och får därmed plats med lika mycket böcker som tidigare, lovar Silanterä.
Kan du lova att utbudet av svenskspråkig litteratur inte minskar?
– Ja. Akademiska bokhandeln kommer fortsättningsvis att vara Nordens största boklåda med ett stort sortiment av både svensk- och engelskspråkig litteratur.
Venla Silanterä kom till Akademiska bokhandeln från det spanska modeföretaget Mango och det exklusiva franska väskföretaget Louis Vuitton. På både Mango och Louis Vuitton hade hon chefspositioner.
Att sälja böcker är inte märkvärdigare än att sälja kläder och väskor, säger hon.
– Det handlar om att utveckla ett varumärke, om marknadsföring och om kundservice. Och om ett försäljningsarbete som ger positivt resultat.
– Att sälja böcker är faktiskt mer givande än att sälja lyxiga väskor. Och vad gäller kläder klarar vi oss bra med en handfull plagg.
Vilken är din svåraste uppgift?
– Att få folk att läsa mera. Av någon orsak är bokbranschens nerförsbacke brantare i Finland än på många andra håll i världen.
– Jag hör till dem som tror på den tryckta boken, inte på e-boken.
Målsättningen nu är att först satsa på de unga läsarna. När Akademiska bokhandelns citylåda invigs i renoverat skick i mars ska här finnas ett rum för barn- och ungdomslitteratur, inrett längst bak i gatuplanet där barn- och ungdomsböckerna fanns för något år sedan.
Hela bokhandeln ska i själva verket bestå av flera ”rum” avdelade med hjälp av nya, höga bokhyllor och tillägnade var sitt tema.
En annan målsättning är att satsa på mera program.
– Vi ska erbjuda program för barn och vi ska utveckla Träffpunkt Akademens koncept, lovar Silanterä.
Ingen deckarmänniska
Om Venla Silanterä fritt fick välja en önskegäst på Träffpunkt Akademen skulle valet falla på den katalanske författaren Ildefonso Falcones. Hans bästsäljare Katedralen vid havet ligger nu, tillsammans med några andra böcker på hennes nattygsbord.
– Katedralen vid havet har sugit mig in i 1300-talets Spanien, beskriver Silanterä och säger att hon inte är deckarmänniska.
– Jag vill lära mig något nytt när jag läser och tycker mycket om historiska böcker. Just nu läser jag dock mest barnböcker för min tvååring.
I högen på nattygsbordet finns också en biografi över Kim Jong Il.
Intervjun med Venla Silanterä görs tidigt en morgon innan bokhandeln öppnat och kunderna anlänt. Men i Starbucks kafé är det full rulle.
Akademens stamkunder var inte glada när den amerikanska kafékedjan för några år sedan intog det utrymme som tidigare hyste tidskrifter från hela världen och tvivlade på att just de här kafégästerna skulle vara till nytta för bokförsäljningen.
– Starbucks kunder köper inte böcker i samma utsträckning som Café Aaltos kunder, medger Venla Silanterä.
– På något vis ska vi kunna få till stånd ett samarbete. Problemet är att Starbucks har ett väldigt kontrollerat varumärke men jag tror att vi kan hitta på något.
På gång är också samarbeten med förläggare och författare men inte heller om dem vill Silanterä yppa ett ord.
Bokrean som tidigare var ett synligt jippo har krympt så att böcker till nedsatt pris nu ryms på några bord. Och bland vinterns synliga böcker och förmodade bästsäljare hittar vi litteratur om yoga, bantning och fitness.
– Ett nytt år innebär nya föresatser, konstaterar Venla Silanterä.
Akademiska bokhandeln grundades 1893. Den nu pågående renoveringen av bokhandeln i Helsingfors centrum kulminerar med stor nyinvigning 18 mars. Akademen i Jumbo återinvigs 28 januari och Åbo-filialen 4 februari.