Barnen svek julkalendern
Julkalendern på SVT hyllades för sitt publikrekord, men i den viktigaste målgruppen – barnen – var det i själva verket färre som tittade.
"Tusen år till julafton" satte rekord som den mest sedda julkalendern sedan elektroniska tittarmätningar infördes 1993.
Nästan 2,4 miljoner i genomsnitt såg avsnitten med historieätarna Lotta Lundgren och Erik Haag i huvudrollerna. Det innebär att nästan en fjärdedel av befolkningen, 24 procent, såg programserien. Mycket höga siffror i dagens splittrade medielandskap.
Men den stora tittarökningen var bland de vuxna i åldersspannet 20-44 år. Julkalenderns målgrupp – barnen – svek. Det visar detaljerad statistik från mätföretaget MMS, som SVT:s interntidning Vipåtv tagit fram.
Jämfört med 2014 års julkalender "Piratskattens hemlighet" minskade tittandet i målgrupperna 3–6 år, 7–11 år och 12–15 år med mellan 20 och 42 procent. Tittarökningen var däremot stor på nätet, 405 000 tittade i genomsnitt på ett avsnitt online.