Finlands hemligaste stjärna i Hollywood
I februari i år tilldelades Peter Flinckenberg det prestigefyllda priset American Society of Cinematographers (ASC) för filmen Betongnatt. Sedan gick det fort, agenter började ringa och snart var familjen bosatt i Los Angeles. Nu håller han på att avsluta långfilmen Woodshock med bland annat Kirsten Dunst i huvudrollen.
LOS ANGELES Det var egentligen meningen att filmfotografen Peter Flinckenberg skulle bli jurist. I nästan tre år studerade han juridik, men beslöt sig sedan för att ge upp.
– Jag gillade festerna, men annars var jag ganska olycklig. Jag saknade de sociala sammanhangen. Antingen satt man på en anonym föreläsning med hundratals andra studenter eller så satt man ensam på biblioteket.
Efter att han avslutat juridikstudierna studerade Flinckenberg konst på en folkhögskola och sökte sedan in till Konstindustriella högskolan (i dag Aalto-universitetet). Han kom in på regilinjen, men eftersom det inte fanns någon lärare i ämnet fick han i stället öva på att vara filmfotograf. Det var på Konstindustriella som han också började jobba med skådespelare.
– Fram till dess hade jag bara gjort dokumentärer. När jag började jobba med skådespelare insåg jag att jag plötsligt kunde skapa min egen värld. Det var fantastiskt.
Lappland och Sibirien
Filmandet kom nämligen långt före juridiken och konsten. Flinckenbergs föräldrar var intresserade av samerna och minst en gång om året reste de till finska Lappland. Första gången Peter fick följa med låg han ännu i sin mammas mage, sedan blev det en resa norrut årligen.
År 1985 öppnade Michail Gorbatjov upp för resor i Sovjet och Flinckenbergs mamma, som jobbade på Helsingfors universitet, fick en inbjudan att resa till Sibirien. Hon tog med sig hela familjen.
– Det var otroligt fascinerande att se hur folk levde i Sibirien, det var som att stiga in i en tidsmaskin. Följande år gjorde vi samma resa och mamma föreslog att vi skulle filma det vi upplevde. Jag hyrde en filmkamera och fick en snabbkurs som väl mest gick ut på rådet att inte zooma för mycket.
När Peter kom tillbaka sålde han filmen till medier i bland annat Finland, Sverige, Italien och Ungern. För pengarna köpte han en egen kamera och började filma på allvar.
Betraktare med fantasi
Intresset för kamerajobbet kom inte helt ur det blå. Flinckenbergs pappa, som jobbade inom pappersindustrin, fotograferade alltid mycket under familjens många resor.
– Vi reste mycket när jag var liten, och när man kommer till ett nytt ställe blir man automatiskt betraktaren. Man står lite utanför och ser det som händer. En annan orsak till att jag är en betraktare är att jag blev mobbad i skolan. Jag tror att mobbningen också hjälpte till att utveckla min livliga fantasi. I svåra stunder har jag alltid funnit trygghet i min fantasi.
Fantasin är dagligen närvarande också när Peter inte jobbar. Hemma hos familjen Flinckenberg är barnen nio och elva år gamla. Trots att de själva kan läsa böcker och gärna ser filmer berättar Peter varje kväll en godnattsaga som fick sin början när barnen var riktigt små.
– Jag bara fortsätter att berätta på den. Trots att pojkarna börjar bli stora vill de fortfarande höra mer av den här evighetssagan.
Trivs i Los Angeles
Det var aldrig Peter Flinckenbergs stora dröm att jobba i USA. Efter en större Bollywoodproduktion och några ryska projekt trodde han mer på en karriär i Indien eller Ryssland, men efter ASC-priset gällde det ändå att reagera snabbt. Nivån på ASC är nämligen skyhög. De andra nominerade var välrenommerade veteraner som Darius Khondji med filmen The Immigrant och Daniel Landin med filmen Under the Skin där Scarlett Johansson spelade huvudrollen.
– Jag beundrar Darius Khondji väldigt mycket. Han gjorde ju också Seven med Brad Pitt och Morgan Freeman. Den filmen är ett visuellt mästerverk!
Det var ändå Flinckenberg som tog hem segern den här gången. Tar man inte emot ett erbjudande när det kommer slutar agenterna ringa, så sex månader efter att Flinckenberg fått priset flyttade familjen till Silver Lake i Los Angeles. Barnen började skolan och jobben rullade in.
– En stor skillnad mellan att jobba med film i USA jämfört med Norden är det flexibla och demokratiska tänkandet hemma. Samtidigt förstår jag att man måste ha någon slags hierarki och auktoritet då det handlar om så stora budgetar. Jag tycker ändå att man kan kombinera en hierarkisk arbetsfördelning med respekt för alla arbetare. Hela teamets bidrag till en film är viktigt.
För tillfället håller Flinckenberg på att avsluta filmen Woodshock med Kirsten Dunst i huvudrollen. Filmen är skriven och regisserad av systrarna Kate och Laura Mulleavy, som är mest kända för sitt prisade klädmärke Rodret och som också gjorde kostymerna till filmen Black Swan med Natalie Portman.
– Innan vi började jobba med Woodshock varnade folk mig för att skådespelare kan vara lynniga, och är man inte försiktig kan man få sparken på studs, men Kirsten Dunst var supertrevlig och vanlig att jobba med. Trots att det ofta blir långa dagar längtar jag faktiskt efter att gå till jobbet. Det är nästan alltid roligt på inspelningsplatsen. Det är något vi finländare kunde lära oss, att vara lite mindre allvarliga på jobbet.
Peter Flinckenbergs Betongnatt var utvald till tävlingssektionen Dragon Award Best Nordic Film vid Göteborgs filmfestival 2014 och vann sex Jussi-priser samma år. Hans nästa film Woodshock har premiär 2016.