Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Sylvia Bjon såg The Force Awakens på premiärdagen.

    Därför får Disney godkänt av hårda Star Wars-fans

    Sylvia Bjon
    Publicerad: 17.12.2015 11.01 • Uppdaterad: 17.12.2015 14.08

    Ämnesord

    • Film
    • Star Wars
    • Lucasfilm
    • Disney
    • J.J. Abrams

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Hur mycket kan gå fel då ett värdefullt arv flyttas över till ett nytt bolag? Mycket, enligt de typiskt nog ultrakonservativa Star Wars-fansen, men Disneys köp av Lucasfilm och Star Wars får godkänt av ett die hard-fan: Sylvia Bjon berättar varför.

    Året var 2012 och det var känt att George Lucas, skaparen av Star Wars i det egna indiebolaget Lucasfilm på 1970-talet, försökte sälja sitt arv och gå i pension.

    Men nyheten att Disney köper Lucasfilm gav mig samma rädslor som då Disney köpte Pixar, den älskade animationsstudion ledd av en annan stor profil, John Lasseter.

    Vad kunde gå fel?

    I efterhand har man kunnat konstatera att Disneys sätt att hantera kreativa helheter inom sin koncern inte har handlat om att splittra och effektivera. Tvärtom har Disney klarat av att behålla både kreativa bubblor och hantera traditioner som filmälskarna har väldigt starka åsikter och känslor kring. Det har gällt Pixar, det har gällt Marvel.

    Men Lucasfilm är en annan sak. Jag har haft en relation till Star Wars sedan jag var liten och såg originaltrilogin, och kan med fog räkna mig till de mest misstänksamma människor som stegar in i en biosalong för att se en nyproducerad Star Wars.

    Det var det jag gjorde på onsdagskvällen, premiären av Star Wars VII: The Force Awakens.

    Biljetten var naturligtvis köpt två månader tidigare, samma dag försäljningen inleddes.

    Salongen var fylld till bräddarna av nördar i min ålder – kring fyrtio – men också av den generation barn som tycker att Jar Jar Binks är rolig.

    Många har tagit med sig ljussablar, en är klädd som en Java med lysande röda ögon, en har princessan Leias avslöjande dansdräkt från Jedins återkomst och jag själv,  jag har satsat på Leias ikoniska frisyr från Episod IV, Ett nytt hopp.

    Salen mörknar och applåderna ökar. Det ska de komma att göra flera gånger under filmen. Spontana applåder, av de mest kritiska tittarna.

    Disneys första Star Wars-produktion med J.J. Abrams vid rodret får inte bara godkänt, utan rena hyllningarna. Här är min lista över varför en risk för flopp blev en ny topp, en kraft som åter vaknat.

    1. Berättelsen är en parallell till själva ursprungsberättelsen, med massor av hänvisningar till den första trilogin som kom 1977–1983. Det är nya karaktärer som går igenom samma skärseldar som i början, men utan att det blir en upprepning. Det är mera fråga om ett cykliskt berättande som understryker att det är en episk släktsaga med en grundidé om den goda och den onda kraften, och det står definitivt i centrum.

    2. De som kan de gamla filmerna utantill (jag) får skratta igenkännande åt både personer, scener och repliker. Det kunde visserligen vara ett billigt trick för att få hårdnackade anhängare med på noterna – men det görs mycket respektfullt och roligt, och det fungerar. Det går helt enkelt inte att motstå, och speciellt inte med en närvaro som Harrison Ford i rollen Han Solo (som förresten ger upphov till de mest rysande applådåskor i biosalongen då han träder fram på duken).

    3. Carrie Fisher som Leia, Anthony Daniels som C-3PO och de andra gamla skådespelarna ger ett utmärkt stöd åt nya profiler som dessutom ges mer utrymmer för känsla och personhistoria än i tidigare filmer: främst John Boyega som den avhoppade stormsoldaten Finn, och Daisy Ridley som Rey, en både stark och gåtfull protagonist. Där Lucas var sämre på att lyfta kvinnliga huvudroller klarar den här filmen det bättre. 

     

    @john_boyega and I on the red carpet for the World Premiere of Star Wars! #theforceawakens #finn #johnboyega #starwars

    Ett foto publicerat av Star Wars News (@starwars.news) Dec 16, 2015 kl. 4:29 PST

     

    4. Här finns ett nytt, stort Star Wars-ögonblick. Ett som seglat upp i min personliga topp-tre. (De tidigare två var scenen i Rymdimperiet slår tillbaka, där Luke Skywalker får reda på vem som är hans far, och ögonblicket i Mörkrets hämnd då masken sänks över Anakin/Darth Vader och han börjar andas.) Nu är det slutscenen som fyller kriterierna för ett sådant avgörande ögonblick: Det är mycket laddat, det är visuellt, och det är både en början och ett slut. Mer än så avslöjar jag inte.

    5. Abrams har varit mycket medveten om vilka sinnebilder också de äldre tittarna har, och tagit in en del av den lortiga, sandiga och skrotiga känsla som rådde i begynnelsen. Medan den nyare trilogin från förra decenniet förlorade sig en aning i digitala världar är vi äntligen tillbaka i känslan av smuts och snö. Star Wars utspelar ju sig för länge, länge sen – inte i framtiden.

    1st Star Wars review: it was epic, awesome & perfect. The cast was stellar. JJ killed it!

    — RainnWilson (@rainnwilson) 15 december 2015

    6. George Lucas har påverkat på rätt sätt – indirekt. Många har kanske läst in en skandal i att upphovsmannens idéer om den sjunde filmen inte användes av Disney, och att Lucas inte samarbetat i produktionen. Men jag påstår ändå att Lucas haft ett mycket stort inflytande, nämligen via de filmer han gjort, som i sin tur konkret har påverkat Abrams arbete. Och visst är det väl bättre? Lucas har talat via sina verk, och med tanke på hans rykte som en knoppig person, tvivelaktig personledare och personregissör, är det väl det mest relevanta inflytande han kan ha. Att hålla Lucas direkta åsikter utanför produktionen var troligen rätt drag.

     

    Stars Wars premiere tonight in Lisboa. May the force be with all of you. Repost from @joaocloureiro @lisboalive #starswars #lisboa #lisbon #georgelucas #lucasfilm #jedi #darthvader #darkside #theforce

    Ett filmklipp publicerat av Lisboa Live Portugal (@lisboalive) Dec 16, 2015 kl. 2:23 PST

    7. Någon skillnad i det kommersiella greppet efter bolagsköpet kommer knappast att kunna skönjas. Lucasfilm hade redan från 1980-talet en kommersiell inriktning med mycket licensverksamhet, kringprodukter och växande dotterbolag som specialeffektbolaget Industrial Light and Magic och ljudutvecklaren THX. Prylar och leksaker har producerats i miljontal. Som affärsman vilade Lucas inte på lagrarna, och som enskilt bolag var det längesen Lucasfilm var en liten aktör. Länge, länge sen.

    Jag tänker inte komma med några spoilers, men kan avslöja att jag gråtit och skrattat av igenkännande, och av lättnad över att inte behöva bli besviken.

    Många hade svårt att acceptera den filmtrilogi som inleddes 1999, med Anakin som pojkspoling. Rent filmmässigt hade jag också det, men jag håller inte med om att de varit förgäves för berättelsen. Utan dem hade vi inte sett alla sidor av Janusansiktet Anakin Skywalker. Utan dem hade vi inte heller uppskattat den här upptakten till nya kamper mellan den ljusa och den mörka kraften.

    Det är helt tryggt att nu ge Star Wars en ny chans. Och det här säger ett die hard-fan.

     

    @carrieffisher So how did these guys keep a straight face? pic.twitter.com/nL1iJnwy17

    — Susan (@suz_beinhappy) 17 december 2015

    Läs också

    17.12.2015Lågan brinner, gamla gardet återvänder16.12.2015Youtube-stjärnan Sara Forsbergs språk i nya Star Wars-filmen
    Sylvia Bjon
    Ta kontakt Flera artiklar av Sylvia Bjon

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet