Högklassig semifinal stundar
Tjugo violinister har klarat sig till semifinalen i Sibelius-violintävlingen. HBL:s Wilhelm Kvist har hört dem alla.
Det fanns inget att invända mot juryns beslut, när ordförande Veli-Matti Puumala sent på onsdagskvällen kungjorde vilka tjugo som gick vidare till semifinalen i Sibelius-violintävlingen i Helsingfors. Efter att ha hört kandidaterna i första omgången kan jag konstatera att alla mina favoriter är med. (Yasuka Morizono kunde kanske också ha gått vidare, å andra sidan lät hennes version av Sibelius Danse caractéristique lite för mycket som cirkusnummer.)
Semifinalen som inleds i dag ser ut att bjuda på idel högklassiga toppviolinister, av vilka ungefär hälften har asiatiskt påbrå. Samtliga tre violinister som deltog i Sibeliustävlingen 2010 och nu återvände klarade sig vidare: Bomsori Kim är ett fantastiskt energiknippe, inte prickfri, men väldigt intagande. Elly Suh bjöd på förträfflig tolkning av Bach i första omgången och satsar på exakta, välformulerade tolkningar. Nancy Zhou verkar nu ännu mera mogen och raffinerad, även övervägande, än för fem år sedan.
Bland övriga favoriter kan jag konstatera att kinesen Xiao Wang tillhör de främsta i årets tävling: en stor violinist med en teknik på sanslöst hög nivå, något som också möjliggör ett djuplodat uttryck.
Diana Tishchenko är en fängslande violinist, tekniskt väldigt säker. Hon spelade både Mozart och Bachrent och uttrycksfullt. Emmanuel Tjeknavorian är bara 20 år gammal men betydligt mera mogen. Spelade Mozart med elegans och en stark Bach.
Minami Yoshida är en sagolik 17-åring, spelade förträfflig Bach och Mozart med härligt vackert sjungande ton och ett spontant uttryck. Minami är naturbegåvningen som Nancy Zhou framstod som i förra tävlingen.
Sarah Christian bjöd på några av de intressantaste och mest sofistikerade tolkningarna med en sällsynt bred emotionell skala, smakfulla fraser, också med lekfull, förförisk, lockande ton i Sibelius. Christel Lee förtjänar bravorop för uttrycksfullt och förträffligt rent spel, idiomatisk Mozart, fin intonation med mera. Kerson Leong kan också hyllas för snygg Mozart och Bach och virtuositet i Bartók. Vill göra väl ifrån sig.
Bland övriga semifinalister kan man vara glad att Mayumi Kanagawa gick vidare. Allt var inte rent, men mycket var förträffligt. Fransyskan Anna Göckel har en lite pipig ton i fiolen och var lite skakig i inledningen, men gjorde annars helt bra ifrån sig.
Victor Li Zeyu, Richard Lin, Kyung Ji Min, Friederike Starkoleff, Stephen Tavani tillhör skaran av i sig kompetenta musiker som inte talade direkt till mig, även om i synnerhet Kyung Ji Min var på allt sätt fin.
För de flesta finländska violinister har Sibelius-violintävlingen blivit en måttstock och redan att ha klarat uttagningen är en merit. I årets tävling deltog fyra unga kandidater, Kasmir Uusitupa, Juho Valtonen, Pekko Pulakka och Sara Etelävuori, av vilka Pulakka och Etelävuori välförtjänt klarade sig vidare, Pulakka bland annat för en stilig Bach, Etelävuori tack vare sin superövertygande Bartók.
I semifinalen spelar de tävlande ett timslångt recitalprogram med bland annat en sonat, ett virtuosnummer och ett av tre nyskrivna verk för tävlingen. Följ rapporteringen från konsertsalen här.