Kafferep med levande och döda
En lyfter fram den beskedliga faster Agda, en annan minns en alkoholiserad och våldsam familjemedlem. När publikens minnen börjar leva kan en föreställning se ut hur som helst.
Scenen är ett privat hem, någonstans i huvudstadsregionen. Publiken tas emot, bjuds på kaffe och väljer, vägledd av konkreta frågor, att minnas någon ur sin egen släkt. Man svarar på frågor som väcker minnen och som inspirerar de övriga runt bordet till egna minnen och associationer.
Kvällen utmynnar i en familjefest och teaterföreställning.
För två år sedan skapade konstnärerna Tellervo Kalleinen och Oliver Kochta-Kalleinen beställningsverket Familjen kommer hem för Helsingfors Festspel. Konstverket förverkligades i samarbete med skådespelarna Max Bremer och Johanna af Schultén och är ett involverande konstverk där publiken själv är med och mejslar fram resultatet.
– All vår konst bygger på folks berättelser. Vi vill lyfta fram sambandet mellan det individuella och det kollektiva, säger Oliver Kochta-Kalleinen.
Familjen kommer hem är i Tellervo Kalleinens och Oliver Kochta-Kalleinens vision en lek med minnen och fiktion. Skådespelaren Max Bremer väljer att kalla projektet för släktminnesspel och för fiction light.
Minnen av och berättelser om kriget visade sig vara extra populära när Familjen kommer hem senast spelades.
– Många mindes släktingar som varit krigsbarn. Men vi fick också höra om afrikanska kungligheter och om de svenska kungligheterna, säger Johanna af Schultén.
Ett kom ihåg-spel
Mötet mellan två bröder från varsin sida i inbördeskriget resulterade i en av de föreställningar som brände mest. En vit officer bytte sida och blev rödgardist medan hans bror förblev vitgardisterna trogen. Inför en förstummad publik gestaltade två anförvanter mötet mellan de två bröderna på en vind någonstans i Helsingfors.
– Många är väldigt konkreta när de lyfter fram en anfader. En är säker på att han härstammar från Gustav Vasas syster, en annan förvissad om att det i hans familjeträd finns en bonde som dömdes till döden för att han i mitten av 1600-talet dräpte tre av sina drängar, säger Max Bremer.
Kan någon av de släkthistorier som dramatiserat ha varit fejkad?
– Knappast. Jag ser det här som ett kom ihåg-spel. Publiken triggar varandra till att minnas mer och mer och dela med sig av sin släkts historia.
– Det är som storytelling vid lägerelden.
Varje föreställning avslutas med att Max Bremer och Johanna af Schultén improviserar fram en sammanfattning av de historier och människoöden som berättats under kvällen.
Hur terapeutisk kan en kväll med Familjen kommer hem vara då?
– Den kan ha terapeutisk effekt men är inte terapi, säger Oliver Kochta-Kalleinen.
– Publiken verkar helst välja rollen som offer, som hunsad hustru till exempel, tillägger Max Bremer.
Nu återuppstår Familjen kommer hem, med tre föreställningar i slutet av november. För att det ska lyckas krävs tre hem, det vill säga tre personer eller familjer som är villiga att låta sitt hem fungera som scen och teatersalong under en kväll.
Femton personer borde få plats och de ska först vara grupperade runt några små bord för att sedan samlas runt ett enda stort bord. Vidare behövs ett kök för det kaffe som ska kokas.
– Men framför allt ska värden vara intresserad av att få ett konstverk till sitt hem, påpekar Max Bremer.
Eftersom publiken till Familjen kommer hem under kvällen spelar med i en gemensam lek där alla är släkt med varandra uppmanas de som upplåter sina hem till att inte engagera sina vänner och familjemedlemmar som publik.
Höstens tre föreställningar av Familjen kommer hem ges 27.11 kl. 19, 28.11 kl. 19 och 5.12 kl. 16.
Den som är intresserad av att upplåta sitt hem för en föreställning ombeds kontakta mejladressen stjarnfallbiljett@gmail.com före den 18.11.
Publiken får information om spelplats tre dagar före föreställningen. Biljetterna kostar 18 euro.