Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Regissören Toshiki Okada gillar att överdriva naturliga rörelser och vardagligt tal på scenen. Foto: Leif Weckström.

    Han hoppades på ny politik efter tsunamin

    Isabella Rothberg
    Publicerad: 09.11.2015 10.01

    Ämnesord

    • Scen
    • Dans
    • Teater
    • Personintervjuer
    • Baltic Circle 2015

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Demonstrerande ungdomar ger regissören Toshiki Okada framtidstro. Hans föreställning om det japanska konsumtionssamhället inleder årets Baltic Circle-festival.

    När vi träffas har Toshiki Okada precis hållit i en två dagar lång workshop för finländska scenkonstnärer. Där har den japanske regissören och dramatikern lärt ut det säregna, ”ryckiga”, sättet att röra sig på som kännetecknar hans verk.

    – När jag var i tjugoårsåldern och gick på teater blev jag ofta uttråkad, särskilt av skådespelarnas rörelser. I det avseendet föredrar jag dans framom teater. Men skådespelaren har trots allt sin kropp och borde göra det mesta av den och sina rörelser. Rörelsen kan vara på ett annat spår än språket och den idén har jag försökt förverkliga. På mina workshoppar uppmanar jag skådespelarna att beskriva sina hem och utifrån det försöker jag utveckla deras naturliga rörelser och överdriva dem.

    I sina föreställningar har Toshiki Okada (f. 1973) hittills enbart arbetat med sin japanska ensemble, men nästa år kommer han att sätta upp ett verk med tyska skådespelare på prestigefyllda Münchner Kammerspiele.

    Med åren har Toshiki Okada och hans Chelfitsch-grupp (namnet leker med engelskans självisk, selfish) rönt stor framgång också i USA och Europa.

    Besviken på regeringen

    Toshiki Okada slog igenom med föreställningen Five Days in March 2005, en pjäs om ungt par som delar bädd på ett hotell under några dagar i mars samtidigt som USA förbereder sin invasion av Irak.

    I morgon inleder hans verk Super Premium Soft Double Vanilla Rich scenkonstfestivalen Baltic Circle i Helsingfors. Föreställningen utspelar sig i en närbutik i Tokyo, som håller öppet 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Pjäsen skildrar livet i Japan efter tsunamin och kärnkraftsolyckan i Fukushima 2011.

    – Först gjorde jag flera verk som behandlade de fruktansvärda händelserna. Men den nya föreställningen är annorlunda, den kommenterar inte direkt olyckan, men är ändå kopplad till den. Här försöker jag beskriva det japanska konsumtionssamhället genom närbutiken Smile Factory i Tokyo, som har öppet jämt och som säljer precis allt. Det rör sig om en populär japansk affärsmodell enligt vilken personalen lyder under ett väldigt strikt regelverk. Arbetarna är ständigt övervakade och jag försöker skildra deras situation.

    – Efter tsunamin och kärnkrafts­olyckan trodde jag att samhället skulle förändras. Jag trodde det skulle bli mindre konsumtion, att vi skulle sluta upp med att slösa energi och hitta andra värden än ekonomiska, sätta upp andra mål än att tjäna pengar och spendera pengar. Jag hade en dröm efter olyckan, men den blev inte verklighet. Jag är besviken och föreställningen kan ses som en reflektion över den besvikelsen, fast en ganska rolig sådan.

    Finland och Japan har vissa likheter. Båda länder har en trög ekonomisk tillväxt, men ändå en hög levnadsstandard. I Finland försöker regeringen lansera ett omfattande nedskärningsprogram, hur är läget i Japan?

    – Ja, efter att jag pratat med finländare har jag insett att vi har många likheter. Båda länder har en högerregering och politiker med en gräslig syn på invandring. Varken Finland eller Japan har övergett kärnkraften. Jag måste säga att jag är väldigt besviken på den japanska regeringen som alltid låter ekonomin styra, som aldrig avviker från det här tankesättet.

    Toshiki Okada är ändå hoppfull inför framtiden. När det japanska parlamentet i höstas godkände en omstridd lag som för första gången på 70 år tillåter japanska trupper att strida utanför landsgränserna, gick över tiotusen människor ut på gatan för att demonstrera.

    – De unga har haft svårt att hitta arbete och lycka. Det gläder mig att de är aktiva, att de visar sitt missnöje och inser att regeringen bär ansvar, säger Okada.

    Talspråk väcker känslor

    Toshiki Okadas scenkonst beskrivs ofta som ”hyperrealistisk”.

    – De två viktigaste faktorerna i tea­tern är tal och kropp. Texten i mina föreställningar bygger på samtida japanskt talspråk som äldre ofta kritiserar för det anses vara fult och smutsigt. Men jag gillar det, jag tycker det är vackert. Jag försöker visa att talspråket till och med kan vara en konstform. Samma tanke har jag med kroppen, jag vill överdriva den naturliga rörelsen. Överlag vill jag ge publiken något som är unikt.

    Du turnerar flitigt i Europa. Gör du teater i första hand för den japanska publiken eller för den europeiska?

    – Främst gör jag föreställningar för en japansk publik, men jag är övertygad om att de också kan tilltala andra. Det japanska samhället är inte isolerat, det är bundet till resten av världen. Jag strävar efter att göra lokala föreställningar som är så intensiva att de blir intressanta även för en publik som inte lever i Japan.

    Super Premium Soft Double Vanilla Rich visas på tisdag och onsdag på mediecentret Lume i Arabia.

    FAKTA: Baltic Circle

    Scenkonstfestival som pågår i Helsingfors 10–14.11.

    Bland de internationella gästspelen finns Mårten Spångbergs The Internet som utforskar hur digital kommunikation påverkar koreografi och representation. Föreställningar onsdag och torsdag.

    Anna Paavilainens Play Rape har premiär på fredag. Föreställningen diskuterar teatervåldtäkter ur en kvinnlig skådespelares perspektiv. Efter lördagens föreställning ordnas också en diskussion med Hanna Helavuori på Teaterinfo Finland, Elina Knihtilä, professor i skådespelarkonst vid Konstuniversitetet, och Mika Myllyaho, chef för Nationalteatern.

    Isabella Rothberg
    Ta kontakt Flera artiklar av Isabella Rothberg

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet