Maffiapalatset är nu museum
Italiens främsta konstmuseum Uffizierna ställer ut i en tidigare ökänd maffiahåla. Projektet är en utmaning och ett exempel på unik kulturell integration. Utställningen är en succé i en stad som tidigare aldrig sett skymten av en turistbuss.
Casal di Principe Området kallas Neapels hinterland. Det omfattar otaliga av omvärlden bortglömda förvuxna byar som i dag rymmer 100 000-tals invånare. En jordbruksbygd som blivit otjänlig till följd av att camorran förgiftat såväl åkrar som grundvatten och samtidigt tjänat miljardbelopp på att här dumpa giftigt avfall.
Det lilla museet, en konfiskerad villa som tidigare tillhörde en maffia- boss, har renoverats på rekordtid. De rödklädda byggnadsställningarna kring huset har lämnats kvar; likt ett skal för att markera att detta är en process som bara inletts.
Utställningen heter Ljuset vinner över skuggorna och fokuserar på det tidiga 1600-talets dramatiska ljusmästare. Utöver Uffizierna i Florens har framför allt Neapels stora museum Capodimonte bidragit med utlånade verk. Ledmotivet är målare som kommer från Neapel eller varit verksamma i staden under lång tid. Caravaggio tar täten med ett verk som visar aposteln Tomas tvivel då han möter den uppståndne Jesus.
Det italienska måleriets enda stora kvinna Artemisia Gentileschi är självklar. Bilden av den heliga Katarina av Alexandria är möjligen ett självporträtt där hon identifierar sig med helgonets martyrskap. Artemisia Gentileschis liv var dramatiskt. Efter att blivit våldtagen av en redan gift kollega tvinga- des hon gå i landsflykt och begav sig till Florens. En rad spännande dramatiska mästare från Neapelområdet är givna på utställningen som Massimo Stanzione, Domenico Gargiulo och Luca Giordano. Den senare en man som med sina porträtt stod högt i kurs hos familjen Medici i Florens.
Utställningens genomgående tema är kampen mot maffian och ond bråd död. En kamp som delvis har vunnits i Casal di Principe, tack vare borgmästaren Renato Natale som med framgång här återinfört lag och ordning.
Ett av de första verk som besökaren möter är resterna av Bartolo Manfredis målning Konsert. Målningen som består av fragment var en av sju som totalförstördes i Uffizierna i samband med ett attentat av den sicilianska maffian i Florens sommaren 1993.
Ska bli kulturell mötesplats
På en jättelik vägg hänger en av Andy Warhols klassiska triptyker i tre olika färgtoner. Verket heter Fate presto (Skynda er) och återger krigsrubriken på Neapeltidningen Il Mattinos förstasida den 26 november 1980. Det var tre dagar efter den ödesdigra jordbävning som förstörde stora delar av Neapels centrum och då 3 000 människor dog.
Till invigningen kom även författaren Roberto Saviano. Detta var första gången han var tillbaka på den plats där han 2007 våldsamt attackerade ortens ledande maffiafamiljer. Något som från deras sida resulterade i en dödsdom.
"Efter åtta är jag tillbaka här, medan ni Iovine, Schiavone, Zagaria och Bidognetti har fördrivits från denna jord som vill födas på nytt", skrev Saviano på Twitter.
Den sicilianske journalisten Alessandro de Lisi som i decennier kämpat mot maffian på Sicilien är en av de viktigaste initiativtagarna till utställningen. Den har blivit möjlig genom en rad sponsorer, kallade "solidaritetens ambassadörer".
För HBL nämner de Lisi att han när en förhoppning om att denna utställning inte skall förbli en isolerad händelse, utan att Casal di Principe skall växa och bli en kulturell mötesplats i Europa för konst och mycket annat.