Marion tillbaka på Fiskartorpet
För femtio år sedan steg den då 20-åriga Marion Rung för första gången upp på Fiskartorpets scen. På fredag är den snart 70-åriga Marion tillbaka när avskedsturnén når Helsingfors.
Det är måndag eftermiddag och Marion beställer kaffe och en toast på kaféet i Brunnsparken. Hon har kvällen innan avslutat första delen av sin turné Marion – aidosti på Västkusten och tar igen sig i några dagar. På fredag inleder hon en serie på fyra konserter i Fiskartorpet.
– Sedan bär det av till övriga delar av landet. Efter nyår står norra och östra Finland i tur. Eftersom det är min avskedsturné vill jag besöka alla delar av landet.
- Född: 7.12.1945
- Debutskiva: Brigitte Bardot 1961
- Finlands representant i Eurovisionens schlagertävling 1962 med Tipi-tii (kom sjua) och 1973 med Tom Tom Tom (sexa).
- Vann socialistländernas Intervisionstävling i Sopot 1974 och 1980.
- Gjorde karriär i Tyskland på 1970-talet, t.ex. El Bimbo-singeln sålde i 100 000 ex.
- 1977 vann hon som första kvinna Syksyn Sävel med Rakkaus on hellyyttä.
- Första krogshowen 1965 på Fiskartorpet.
- Spelat in över 400 låtar på skiva.
- Uppträder fyra kvällar med sin 70-års jubileumskonsert på Fiskartorpet, start på fredag.
Artister brukar med jämna mellanrum göra avskedsturnéer. Hur många ska du hinna med?
– Det här är min första och enda avskedsturné. Jag fyller 70 år i december och tycker att jag med ålderns rätt får trappa ner lite grann. Min första skivinspelning gjorde jag redan som femtonåring 1961, låten hette Brigitte Bardot. Men jag slutar inte uppträda, det blir bara i lite mindre skala efter turnén.
Intresset för Marions turné har varit stort överallt där hon dragit fram. Och hon ger det publiken vill ha.
– Tyngdpunkten är på de låtar som jag vet att publiken gärna vill höra. På repertoaren finns också nytt material och några överraskningar. De gamla låtarna har fått en ny tolkning. Jag är inte samma gamla Marion som 1962 sjöng Tipi-tii. Jag är en helt annan människa, och det borde man höra i tolkningen. Det ska kännas rätt.
Engångsvara
Om någon så har Marion ett perspektiv på hur schlagerbranschen förändrats under åren. Hon gillar inte det som skett.
– Vi säljer ju inga skivor längre för att folk hittar låtarna på Spotify. Musiken har blivit en engångsvara och artisterna blommar upp för att snabbt försvinna.
– Jag fick i många år växa till mig och bli den jag blev. I dag har artisterna en stor stab stajlare och mejkare som bestämmer hur de borde se ut. Tidigare var det mera avspänt, man fick vara sig själv.
Länge var Marion den klart framgångsrikaste finländska deltagaren i Eurovisionens schlagertävling. Med Tipi-tii 1962 kom hon på delad sjunde plats och med Tom Tom Tom 1973 på sjätte plats.
– År efter år väntade jag att någon skulle slå mitt rekord. När det äntligen hände kunde jag inte följa med tävlingen i tv, för jag uppträdde samtidigt på ett hotell i Joensuu. Efter att jag sjungit klart och kom in i pausutrymmet viskade någon till mig "Lordi vann". Det var en fin nyhet.
Marion är sannolikt den artist som gjort flest krogshower i Finland. Hon minns med saknad den tid då restaurangerna Adlon, Fiskartorpet och Brunnshuset regelbundet hade shower.
– Jag vet inte vart traditionen försvann. I Sverige blomstrar krogshower, men hos oss tycks det inte finnas någon efterfrågan. Nu när jag uppträder på Fiskis så är det ingen krogshow, utan en konsert.
– Scenen är mig mycket kär. Jag har uppträtt på Fiskis oräkneliga gånger. Lyckligtvis är den hemtrevliga runda salen skyddad så att man inte kunnat bygga om och förstöra den.
Osäkerhet i luften
Avskedsturnén sammanfaller med mycket turbulenta tider i Finland och i världen. Marion känner en stor osäkerhet inför framtiden.
– Först har vi den ekonomiska nedgången, det är hemskt med sådana arbetslöshetssiffror som vi har i dag. Och flyktingvågen är på något sätt skrämmande. Varje människa måste ha rätt till ett eget tryggt hem. Jag har svårt att se bilderna av folk som packas ihop i stora sovsalar med bara en madrass på golvet.
– Reaktionerna i Finland tyder på att folk har glömt vår historia och glömt hur mycket hjälp vi en gång fick. De rasistiska tongångarna är direkt skrämmande.
Intervjun kan inte sluta i så här mörka tongångar. Marion får frågan vad som hittills varit bäst på turnén?
– Att publiken har hittat mina konserter. Till exempel Tamperehuset gav mig stående ovationer. En tioårig pojke var en så hängiven beundrare att han väntade på mig vid utgången och gav mig ett personligt brev. Det finns faktiskt många unga i publiken vilket gör mig mycket glad.