Mera för barn på Akademen
I torsdags tog Bonnier Books officiellt över Akademiska bokhandeln. – Vi vill behålla känslan av kvalitetsbokhandel, säger nya vd:n Bo Holmberg.
På Bonnier Books gläds man över att affären är i land. Konkurrens- och konsumentverket har godkänt förvärvet, och nu kan den nya ägaren börja arbeta.
Bo Holmberg, som tidigare länge jobbat som affärsområdeschef och försäljningsdirektör inom svenska Akademibokhandelskedjan, är den som i egenskap av tillförordnad vd ska lotsa Akademen in i framtiden.
– Vår ambition är att Akademiska bokhandeln ska fortsätta att vara en kvalitetsbokhandel. Vi ska ha det bredaste och bästa sortimentet på finska, svenska och engelska. Och så ska vi ha ett kompletterande sortiment av fack- och kontorsprodukter, säger Holmberg.
Då HBL talar med Holmberg deltar han i Åbo bokmässa, men i övrigt upptas en stor del av hans tid av möten med medarbetare. Innan han hört deras tankar och idéer vill han inte formulera någon detaljerad strategi för framtiden. Hösten 2015 kommer i stort också att fortsätta i de hjulspår Stockmann dragit upp.
Men ett par fokusområden kan Holmberg ändå lyfta fram.
– Vi kommer att jobba mycket med barn- och ungdomsläsning. Dels genom att lyfta fram ett större sortiment, dels genom samarbete med skolor och myndigheter. Det är också viktigt att få föräldrarna att förstå hur viktigt det är med läsning.
Ett annat fokusområde handlar om att göra bokshoppandet mer tillgängligt ur kundens perspektiv. Där ingår även att ge kunderna inspiration, tips och idéer – att göra bokhandeln till en naturlig mötesplats.
Det finns en oro för att det svenska utbudet marginaliseras eller minskar. I vilken mån är den befogad?
– Inte alls! Det svenska sortimentet kommer att ha lika stor andel som i dag.
Akademen har en väldigt stolt historia, men har under många år kritiserats för att satsa på ett allt mer slimmat och marknadsanpassat utbud. Hur ser du på den kritiken?
– Man måste väl se det från två perspektiv. Omsättningen på Akademiska bokhandeln har minskat ganska kraftigt de senaste åren och resultatet är negativt. Vi måste alltså fundera på vad vi kan göra för att öka omsättningen igen, och för att effektivisera vår verksamhet och ta bort onödiga kostnader. Då måste man bland annat se över sortimentet. Men det är alltför tidigt att säga om vi ska ha fler artiklar eller färre.
Bo Holmberg säger att Bonniers trumfkort som ägare i jämförelse med Stockmann är att man har full fokus på just böcker, i stället för att ägna sig åt allt mellan himmel och jord.
– Vi vill gärna behålla den positiva känslan av gammal anrik bokhandel. Och Bonniers är ett gammalt anrikt bokförlag.