Mot ett rött perspektiv
Förlaget mår bättre än vi hade vågat hoppas på, sade vd Mari Koli då förlaget Schildts & Söderströms firade att bokhösten är inledd.
Fem kvinnors upplevelser under inbördeskriget 1918 är debutanten Anna Lindholms tema för boken Projekt Ines. En del av kvinnorna sympatiserade med de röda, andra med de vita och till den senare gruppen hörde Lindholms mammas faster Ines, hon som fick ge namn åt hela boken.
– För mig blev arbetet med boken en resa till den röda sidans perspektiv. Jag insåg att jag under min uppväxt fick en vit och onyanserad bild av inbördeskriget, berättade Lindholm.
På höstfesten mötte Anna Lindholm bland annat Mathias Rosenlund, nu aktuell med sin andra självbiografiska adressroman – Svallgränden 5. Boken handlar om den unge Mathias bildningsresa och om hans bror Christian som lidit av psykiska problem, alkoholmissbruk och självskadeproblem.
– Christian var mycket uppmuntrande och skyndade på mitt skrivande, sade Rosenlund.
Också Marianne Backlén ägnar sig i sin nya roman Jag gungar i högsta grenen åt en släkting på mödernet, nämligen litteraturforskaren och recensenten Ruth Hedvall.
– Men boken synar även kriget, konstaterade Backlén.
Medan Johan Bargum med samlingen Noveller 1965-2015 firar att det är femtio år sedan han debuterade som författare.
– Som litterär genre behandlas novellen rättvist men bland läsarna är den styvmoderligt behandlad. Med tanke på snuttifieringen borde novellen ligga bra i tiden, tyckte Bargum.
– Mycket av det som produceras i dag är alldeles för långt och det gäller inte bara böcker.
I vimlet syntes även Claes Andersson som debuterade tre år före Bargum och som har fullt upp som poet och jazzpianist. Nya samlingen En morgon vid havet har tonsatts inför Lilla Teaterns 75-årsjubileum.
– På Café Ursula spelar vi ytterligare tre onsdagar denna höst, berättade Andersson.
Med Marlek avslutar Mia Franck sin skräck- och fantasytrilogi om maran Mati.
Vilken är den vanligaste missuppfattningen om genren?
– Att den är verklighetsfrämmande. Vi granskar verkligheten men ur vissa perspektiv.