Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    IRRITERAD, INSPIRERAD. Att göra alternativ arabisk musik är lika tabubelagt i Europa som i Mellanöstern. Bara uttrycket för diskrimineringen är annorlunda, säger Yasmine Hamdan som spelade i Huvilatältet under Helsingfors festspel i onsdags.

    Hamdan mot musikghettot

    Maja-Stina Andersson
    Publicerad: 27.08.2015 16.43 • Uppdaterad: 27.08.2015 16.44

    Ämnesord

    • Personintervjuer
    • Helsingfors festspel
    • Yasmine Hamdan
    • arabisk musik

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Oanständig tonårsrebell i Mellanöstern och svårplacerad etnoartist i Europa. Ända sedan Yasmine Hamdan började mixa arabisk musik med elektronisk har hon stött på motstånd. – Jag vägrar bli placerad i ett musikaliskt ghetto, säger hon.

    – Boom! Det har varit galet!

    Yasmine Hamdan slår ut med händerna och visar exakt hur nära hennes huvud är att explodera. Sedan hon gav ut sitt första soloalbum Ya Nass 2013 har livet varit som en svindlande tur i en jättelik karusell. Ya Nass har fört henne bort från hemlandet Libanon till en ny verklighet i Paris, med ständiga resor och spelningar. Och hjulen fortsätter att snurra.
    – Jag är en hyperaktiv person och ger man mig så här mycket intryck blir jag galen och går på högvarv nonstop. Jag kan liksom inte hantera det, säger hon.

    I musiken är Yasmine Hamdan stillsam och centrerad men hon erkänner med ett gapskratt att hon är som en annan person i verkligheten, vilket definitivt visar sig på Helsingforsspelningen i Huvilatältet. Det är svårt att koppla ihop den släpiga rösten på albumet med kvinnan som vilt dansar runt scen som ett slags libanesisk version av Lilla My. Vi har inte hunnit långt i konserten när hon sparkar av sig skorna, knyter en magdanssjal kring höfterna och lyckas få en stor del av publiken att lämna sina sittplatser och dansa framför scenen.

    Framtoningen är rockigare än på albumet men Hamdans musikaliska värld är densamma – en hypnotisk och slingrande mix av arabiskt, modernt och elektroniskt. Som om det vore den mest självklara sak i världen beskriver hon de två ljudvärldarna som klart blå (elektronisk) och djupt röd (arabisk musik).


    Försök spela synt utan el
    Hamdans musikaliska färgkombinationer faller inte alla i smaken. Hon säger att hon alltid väckt irritation bland dem som gillar ordning och reda, inte minst i Beirut. Där började hon och skolkamraten Zaid Hamdan göra indie electro-pop på arabiska på 90-talet. Bandet Soapkills blev snabbt känt också utanför Libanons gränser och inspirerade en helt ny genre inom den arabiska musiken.

    – Vi tänkte aldrig på vår musik som revolutionerande, vi gjorde bara som vi ville. Vi befann oss i en surrealistisk värld, i ett land som tog sina första friska andetag efter femton år av krig. Allt var sorgligt och allt var möjligt.

    Nåja, nästan allt var möjligt. Det är svårt att spela elektronisk musik i ett land där man aldrig kan räkna med att det finns elektricitet. Många är spelningarna som avbröts när den grundläggande tekniken kraschade. Och Yasmine Hamdans nästan aggressivt kvinnliga framtoning väckte anstöt i de konservativa muslimska kretsarna. Det fanns perioder då Soapkills inte blev inbjudna att spela någonstans eftersom man inte ville visa upp Yasmine Hamdan på scen.

    – Jag sågs som konstig och arrogant. Min musik beskrevs som en ”tonårskris” som man inte behöver ta på allvar. Jag passade inte in i den konservativa kvinnobilden eftersom jag inte är intresserad av vare sig barn och familj eller de traditionella reglerna för hur arabisk musik ska låta.

    Under flera år kände sig Hamdan ständigt utsatt och utdömd, till och med av sina egna släktingar. I efterhand har hon lärt sig att se problemet utifrån: det var inte Soapkills som var fel, det var Libanon som inte riktigt var redo för dem.

    – Den malande kritiken gjorde mig bräcklig och sårbar. Men jag antar att jag inte var så sårbar ändå, eftersom jag fortsatte göra som jag vill. För mig var musiken absolut nödvändig. Bara i musiken kunde jag skapa ett rum som var helt och hållet mitt eget, en liten luftbubbla där jag kunde andas och vara mig själv.


    Musikaliska ghetton i Paris
    Efter nästan tio år i Soapkills bestämde sig Yasmine Hamdan för att bli soloartist och flytta till Paris. Här, i hjärtat av det välutbildade, mångkulturella och liberala Europa, väntade hon sig total konstnärlig frihet. I stället slog kulturchocken till som en elegant och svidande örfil.

    – Folk påstår att islam är konservativt men Europa är precis likadant. Så fort jag satte min fot i Paris ville man placera mig i ett musikaliskt ghetto för arabisk musik och när min musik inte passade in där blev alla förvirrade. Ingen visste hur man borde marknadsföra mig eller var jag borde spela, säger hon.

    Vad ska man kalla bemötandet? Yasmine Hamdan säger rasism och diskriminering.

    – En engelsk artist har större svängrum att röra sig mellan olika genrer, medan en arabisk artist ska göra arabisk musik, punkt slut. Att göra subkultur på arabiska är lika mycket tabu i Europa som i Mellanöstern. I början var jag verkligen besviken och det är fortfarande svårt för mig att acceptera att världen ser ut så här. Men jag vägrar att inrätta mig i någon av omvärldens prydliga lådor, bara för att göra det bekvämt för någon annan. 

    Maja-Stina Andersson
    Ta kontakt Flera artiklar av Maja-Stina Andersson

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet