"Vloggen är den nya reality-tv:n"
Tubecon samlar tiotusen Youtube-fantaster till Hartwallarenan på lördag. En av dem är Sini Laitinen, vars videoblogg Papananaama är en av Finlands populäraste.
Den som följt med Sini Laitinens vlogg (videoblogg) Papananaama på Youtube känner väl till det lilla sovrummet i Berghäll. Härifrån laddar Laitinen upp ett videoklipp varje torsdag klockan 18 – det senaste med över 43 000 visningar. Vanligtvis är inläggen en satirisk överblick av något fenomen inom den finländska ungdomskulturen, men i det senaste inlägget svarar Laitinen på frågor som hennes fans ställt via Snapchat. Det är allt från "Vilken är din skostorlek?" till "Har du någonsin varit i Åbo?".
-
1. Community Channel:
“Hennes videor är roliga, absurda och så surrealistiska att jag blir avundsjuk.” -
2. Nickie Tutorials:
”En helt vanlig sminkvlogg, men Nikkie har lyckats skapa den finaste ljussättningen på hela Youtube. Inspirerande! ” 3. Eeddspeaks: - ”Eetus videor är inte tekniskt fantastiska, men hans karismatiska, avslappnade och sköna stil går hem hos alla.” 4. Timo Wilderness:
- ”Man ser att han lägger ner mycket tid och energi på sina videor. De är alltid snyggt editerade. Dessutom vloggar han på engelska.” 5. FilthyFrank
- ”Hans videor är fullkomligt hemska och äckliga. Så här skruvad humor bara måste uppskattas.”
Kändisfaktorn är stor, och i morgon har fansen chans att träffa Papananaama och en mängd andra Youtube-kändisar ansikte mot ansikte på Nordens största Youtube-evenemang Tubecon. Evenemanget ordnades för första gången i fjol med över femtusen deltagare och i år väntas dubbelt så många. Youtube är den näst största kommersiella kanalen i Finland, strax efter MTV3. Sini Laitinen menar att kanalen håller på att ersätta tv:n som medium. På Youtube kan tittarna vara i direkt kontakt med dem som skapar programmen och dessutom kan de rösta med fötterna, eller snarare med klick.
– På Youtube räcker det inte med att vara rolig eller söt. Man måste ha tid och energi att utveckla ett originellt koncept och sedan orka testa, testa och testa. Man märker ju direkt vad folk gillar och vad de inte gillar, säger Laitinen.
Hennes egna videor är ofta kryddade med sarkasm och ironi och hon gillar att driva med olika subkulturer eller att lyfta fram tabubelagda ämnen på ett humoristiskt sätt.
– Jag har också försökt att göra sympatiska små inlägg om något trevligt. Men de mer provocerande inläggen funkar bättre. Folk vill bli lite upprörda.
Vloggare på heltid
Hennes mest sedda video har över 700 000 visningar och den handlar om hur töntigt det låter när finländare förfinskar engelska ord. Den videon laddade hon upp för två år sedan, och när den plötsligt började sprida sig som en löpeld förstod Sini Laitinen att hon skulle bli vloggare på heltid. I dag är Youtube-vloggen hennes huvudsakliga inkomstkälla. Hon lever inte brett med Youtube-pengar men det räcker för att betala hyran. Hon har svårt att tänka sig att jobba med något annat eller att studera.
– Jag vill inte göra något halvhjärtat. Jag älskar att jobba med min vlogg och hoppas att den ska fortsätta öppna dörrar för mig. Tack vare den har jag fått vara med i tv och radio, och alldeles nyligen fick jag ett jobberbjudande. Men det kan jag inte säga mer om just nu.
Varken politik eller kärlek
- Ålder: 23.
- Bor: I Berghäll, Helsingfors.
- Familj: Mamma, en bror och en halvbror.
- Aktuell med: Vloggen Papananaama.
- Det här drömmer jag om: En egen kult!
- Dagens höjdpunkt: När jag får gå och lägga mig igen.
Vardagen som vloggare går ut på att fundera ut idéer. Att göra en video tar flera dagar när man räknar med planering, filmning och editering. Även om videorna ofta ser spontana ut, följer Sini Laitinen ett rätt så detaljerat manus eller åtminstone en lista med tankstreck. Efter att videon har publicerats reserverar hon alltid några timmar för att svara på kommentarer.
– Jag är försiktig med alltför spontana inlägg eftersom jag vill kunna stå för allt jag säger. Jag undviker alltför personliga ämnen och håller mig långt borta från ämnen som jag inte har stenkoll på eller som jag inte är beredd att argumentera för, som politik. Jag vill vara säker på att kunna ge svar på tal till de sakliga kritikerna. Visst får jag också alldeles osaklig kritik ibland, men sådant bryr jag mig inte ens om att svara på.
Som videobloggare har hon också lärt sig att ta på sig en tydlig roll.
– På vloggen är jag en mer utagerad version av mig själv. Jag talar högre och gestikulerar mer. Men man får inte överdriva. Jag ser vloggen som en ny tids reality-tv. Folk förväntar sig att man är genuin och ärlig och det försöker jag vara.