Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Sonja Ahlfors och Liisa Pentti tar lärdom av växterna i Blaue Fraus nya föreställning som har premiär under Stage-festivalen. Foto: Cata Portin.

    ”Vi behöver en värld fri från aggressivitet”

    Isabella Rothberg
    Publicerad: 13.08.2015 08.47 • Uppdaterad: 13.08.2015 09.32

    Ämnesord

    • Scen
    • Dans
    • Teater
    • Finlandssvensk teater
    • Personintervjuer
    • Blaue Frau
    • Liisa Pentti
    • Feminism
    • Stage-festivalen 2015

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Blaue Frau firar sitt tioårsjubileum tillsammans med koreografen Liisa Pentti i ett rum där man slipper prestera och vara produktiv.

    Det är varmt, lukten från mylla och bladverk sticker en i näsan som i en övervuxen blomsteraffär.

    Plantor på väg att slå ut i blom fyller foajén på Dianascenen. I den växthusliknande scenografin ska den feministiska teatergruppen Blaue Frau tillsammans med koreografen Liisa Pentti skapa en plats för improduktivitet.

    – I dagens samhälle tillåter man sig inte att vara på ett ställe där man inte är produktiv och därför eskalerar till exempel utbrändhet. Det finns en uppfattning om att allting kan uppnås bara man jobbar tillräckligt hårt för det. Om du gör så här blir du lycklig, om du gör så här blir du avslappnad. Till och med på hot yoga gör man övningarna i rask takt. I själva avslappningen finns en strävan efter produktivitet, konstaterar Blaue Fraus Joanna Wingren.

    Också Blaue Frau har haft en arbetsam och hektisk tvåårsperiod bakom sig med sina kultförklarade Pop up Art House-evenemang som samlat inhemska och internationella feministiska konstnärer under Dianascenens tak. Samtidigt som Joanna Wingren och Sonja Ahlfors verkat som kuratorer för det tvärkonstnärliga konsthuset har de repeterat och spelat Blaue Fraus egna produktioner.

    – Vi har inte kunnat invänta saker, utan hela tiden varit tvungna att ligga före. Det här är den sista produktionen Blaue Frau gör i den här lokalen, en period tar slut, och vi vill ta reda på var vi befinner oss nu när vi producerat så otroligt mycket, vad som händer när vi inte tvingar fram någonting, säger Wingren.

    – Vi försöker komma bort från idén om prestation, idén om att skapa något som är färdigt. Därför är växterna så viktiga i den här föreställningen, precis som de får vi långsamt växa och ta tid, säger Sonja Ahlfors.

    Some plants need more light than others, but all need at least a little är titeln på det nya verket som har premiär i samband med scenkonstfestivalen Stage i Helsingfors.

    Likt Blaue Fraus tidigare produktioner präglas den nya föreställningen av ett tvärkonstnärligt samarbete, den här gången med koreografen och dansaren Liisa Pentti.

    – Nu efter sommaren ligger det så mycket politisk aggressivitet i luften. Det känns viktigt att skapa en värld som inte är aggressiv, där man inte tar plats utan i stället lever tillsammans med växterna, säger Pentti.

    Ett viktigt begrepp för arbetsgruppen är queer time, ursprungligen myntat inom queerfeminismen som ett alternativ till en heteronormativ tidsuppfattning.

    – Straight time är den lineära tiden, queer time finns utanför det lineära, i det omedvetna, det odefinierade, förklarar Pentti.

    – Teatern präglas traditionellt av en kausalitet, orsak och verkan, där det som sker på scenen måste följa en viss logik. En viktig utgångspunkt för oss har varit drömmar och i drömmen finns en helt annan logik, säger Sonja Ahlfors.

    Skolan mötesplats

    Föreställningen är det tredje samarbetet mellan Blaue Frau och Liisa Pentti. Första gången trion träffades var 1997 då Pentti var rörelsepedagog för skådespelarstuderandena Ahlfors och Wingren vid Teaterhögskolan.

    – Det jag uppskattade från första början var att de tog steget ut och utmanade normen på skolan. De gjorde det med sådan kraft att man var tvungen att ta ställning till det. Det här var viktigt för mig som blivit aningen trött, att möta en ny generation som kunde ge mig energi, berättar Pentti.

    Läraren gjorde i sin tur intryck på sina studerande.

    – För mig var Teaterhögskolan en ganska svår tid, men på Liisas timmar fanns det någon form av dialog, i mig och i förhållande till det vi höll på med. Det kändes som om jag förstod något på ett intuitivt plan, och det binder ihop oss, vi jobbar alla tre intuitivt. Mitt absolut viktigaste arbetsredskap är min magkänsla, säger Ahlfors.

    – Jag känner inte till någon konstnär som i lika hög grad kan gå över skamtrösklar som Liisa. Det är fascinerande, speciellt i dag när allting är så ”coolt” och man som konstnär ska stå vid sidan om och kommentera sitt arbete och man aldrig riktigt får vara i sitt arbete. Liisa går in i sitt arbete huvudstupa och skulle hon backa en millimeter skulle det kunna bli pinsamt och hemskt, men det gör Liisa aldrig. Det hon gör är fantastiskt och otroligt befriande, säger Wingren.

    Feministiskt alibi

    Blaue Frau uppstod som en reaktion mot en snäv, manlig norm på teaterfältet. I år firar gruppen sitt tioårsjubileum, men har teaterfältet blivit mer jämställt?

    – När jag får frågan om teaterfältet är sexistiskt kan jag egentligen inte svara för jag har inte befunnit mig på något teaterfält på länge. Vi har valt att gå en egen väg och i dag får vi finansiering för att skapa våra egna föreställningar och publiken kommer för att se dem, säger Ahlfors.

    – Det som är jobbigt i dag är att vi är ett slags alibi för feminismen, att vi bär teaterfeminismen både på svenskt och finskt håll. Även om det görs feministiska produktioner är vi fortfarande den enda gruppen som uttalat definierar sig som en feministisk teatergrupp, säger Wingren.

    Ahlfors och Wingren poängterar att det i dag förs en jämställdhetsdiskussion på teaterfältet, men att den inte syns på scenen.

    – Jag upplever att det sällan finns ett intresse för normkritik och feminism i det konstnärliga arbetet, säger Ahlfors.

    – När vi undervisade på Teaterhögskolan frågade en studerande om det inte blir otroligt trångt att göra varje föreställning feministisk. Det beskriver i själva verket hela teatervärldens syn på feminism, nämligen att ingen vinner på den men den är ett nödvändigt ont. Man anser att det blir trångt, att man inte kan ”inskränka konsten”, i stället för att tänka att vi kanske alla vinner på att bryta upp de förbannade könsrollerna, alla gamla arkiv av strukturer och hierarkier som finns i teatertraditionen, säger Wingren.

    Some plants need more light than others, but all need at least a little har premiär på Dianascenen i samband med Stage-festivalen 21.8.

    Isabella Rothberg
    Ta kontakt Flera artiklar av Isabella Rothberg

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet