Från Danmark till True Detective
Tredje avsnittet av årets kanske mest hajpade serie, True Detective, visas i dag. Vi tog ett snack med den danska regissören Janus Metz om hur det är att jobba med Colin Farrell, Vince Vaughn och Rachel McAdams.
En Elvis-imitatör sjunger slagdängan The Rose samtidigt som Colin Farrells kriminalarkaraktär Ray Velcoro är inbegripen i en mörk dialog med sin far. Det är den hallucinatoriska öppningsscenen till det tredje avsnittet av HBO-serien True Detective, som Janus Metz regisserat. Vi är nu inne på säsong två av serien och inget är sig likt. Den smutsiga södern i Louisiana har bytts till ett torrt Kalifornien, men framför allt, den minst sagt udda utredarduon som spelades av Matthew McConaughey och Woody Harrelson är borta.
Hur tror du fansen reagerar på att allt de vant sig vid i första säsongen nu är borta?
– Det är förbannelsen som kommer med en succé. Nic (Pizzolatto, seriens skapare) har gjort det enda rätta. Serien har fortfarande hans ton. Så länge man gör det på rätt sätt är den här berättarformen en möjlighet, säger Metz via Skype från New York.
Däremot tror han inte att formatet med en fristående fortsättning, en antologi, kommer att smitta av sig på andra serier.
Jämfört med säsong ett av True Detective känns uppföljaren definitivt mer dialogtung. Varför?
– Det är dubbelt så många karaktärer, historier och mycket att hålla koll på. Därför känns det så. De första två avsnitten går förstås ut på att presentera karaktärerna. Men jag hoppas ändå tittaren får valuta för pengarna.
Efter att i tre veckors tid spelat in True Detective-avsnittet vid årsskiftet är den danska regissören nu åter i USA där han har projekt på gång. De finländska läsarna kanske känner igen honom från arbetet med dokumentären Armadillo från 2010. Den handlade om danska soldater i Afghanistan och han vann pris vid Cannes filmfestival samma år för Armadillo.
Med True Detective gör du nu entré i tv-branschen, hur är det?
– Jag tycker inte det var så svårt att regissera ett avsnitt. Du kommer in och främjar ett koncept som redan finns. Du måste få det visuella språket, läget och karaktärerna att passa in. Samtidigt vill du ju gärna lämna ett avtryck, visa din integritet och ge ditt personliga bidrag till serien.
Själv är Metz speciellt nöjd med en scen där två karaktärer försöker rusa ifatt en maskprydd figur.
– Jag försökte anpassa det visuella språket från Armadillo till just den sekvensen.
Att komma från Danmark och få jobba med inte bara Farrell, utan också Rachel McAdams (någon kanske minns henne från Midnatt i Paris) och komedistjärnan Vince Vaughn, var en lyx, säger Metz.
– Det är en dröm. De är superstjärnor. Titta bara på hur de öppna, lyhörda de är – och hur de levererar. Det gör ens arbete lättare när skådespelarna är så duktiga. De presterade på det högsta planet.
Sitt djupdyk i True Detective beskriver Metz som ett introspektivt, mörkt, och attraktivt universum att gå in i.
– Det är ju en lång resa.
Nic Pizzolatto hade Metz stor hjälp av. Till och med Matthew McConaughey dök upp för att diskutera några scener.
– Nic var med hela tiden, vi diskuterade i stort sett allt. Han är en extrem visionär.
Förutom långfilmsprojektet i USA arbetar Metz också med en dansk dokumentär, en "globaliseringsberättelse", som han kallar den. Det blir ett slags fortsättning på hans tidigare dokumentär Fra Thailand till Thy från 2007, som handlade om thailändska kvinnors äktenskap med danska män.
True Detective visas på HBO Nordic varje måndag
HBL recenserade den nya säsongen av True Detective i fredags, den 3 juli.