Tuff strid i toppen i kväll
Ett starkt och jämnt finalstartfält gör kvällens Eurovisionsfinal till en rysare. Det blir många starka framträdanden och fina scennummer. Årets stora trend är ballader – hela 17 av 27 bidrag kan definieras som någon form av ballad.
1. Slovenien: Maraaya – Here for You
****
Inspirerad och modern poplåt som är konstig på ett coolt sätt. Dansare med glitterarm spelar rivig luftfiol och hörlurarna måste vara humor. Placering: 6–10.
2. Frankrike: Lisa Angell – N'oubliez pas
***
Postapokalyptisk, klassisk fransk chanson framförd i ruinerna av en stad. Gammalmodigt än sen? Placering: sist (tyvärr).
3. Israel: Nadav Guedj – Golden Boy
***
Medryckande Mellanösternpop som bjuder in till fest med orientaliska tongångar och kvällens töntigaste grötrim. Placering: 11–15.
4. Estland: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to Yesterday
*****
Lätt countryinfluerad duett dramatiserad med blickar och sensualism i stilfull film noir-iscensättning. Placering: 1–5.
5. Storbritannien: Electro Velvet – Still in Love with You
**
Sprittande, elektrofierad charleston bland art deco-dekor och neonslingor i kläderna. Placering: 21–25.
6. Armenien: Genealogy – Face the Shadow
**
Sex armenier från olika världsdelar gör en innerlig ballad till minne av det armeniska folkmordets hundraårsdag. Placering: 16–20.
7. Litauen: Monika Linkytė & Vaidas Baumila – This Time
**
Töntig och lite gammalmodig countryduett som också lyckas vara medryckande och vippigt flirtig samt bjuder på en puss! Placering: 16–20.
8. Serbien: Bojana Stamenov – Beauty Never Lies
***
Peppig Balkanpop som hyllar mångfald och skruvar upp tempot på slutet till en gungande scenshow som sprakar av glädje och energi. Placering: 11–15.
9. Norge: Mørland & Debrah Scarlett – A Monster Like Me
***
Vitklädd duo gör ballad om sitt inre mörker. Snyggt, sorgset och något svalt. Eldigast är det magnifika röda hårsvallet. Placering: 6–10.
10. Sverige: Måns Zelmerlöw – Heroes
****
Ett av kvällens snyggaste nummer sätter artistens tajmning på prov med animationseffekter som han interagerar med. Effektiv produktion gör det bästa av en i grunden rätt medioker låt. Placering: 1–5.
11. Cypern: John Karayiannis – One Thing That I Should Have Done
***
Hipster gör enkel, avskalad kärleksvisa. Trevligt att det även finns plats för de lågmälda i finalen. Placering: 16–20.
12. Australien: Guy Sebastian – Tonight Again
****
Årets specialinbjudna gäst tar chansen att bjuda världen på det bästa Australien har: ett genomproffsigt och ledigt soulpop-lyckopiller i Bruno Mars-anda. Placering: 1–5.
13. Belgien: Loïc Nottet – Rhythm Inside
***
Ung multibegåvning ligger både musikaliskt och visuellt bakom hela presentationen här. Grafiskt stramt, minimalistiskt svartvitt och rytmiskt enkelt. Placering: 6–10.
14. Österrike: The Makemakes – I Am Yours HHIII
**
Ballad med Beatleskänsla och småflummig attityd där man avslutar med att tutta på flygeln. Placering: 21–25.
15. Grekland: Maria-Eleni Kyriakou – One Last Breath
***
Flämtande powerballad bjuder på hela paketet bestående av flygel, aftonklänning och ett teatraliskt framförande. Placering: 11–15.
16. Montenegro: Knez – Adio
***
Balkanpassion funkar alltid, även om årets Balkanballad inte hör till Eurovisionshistoriens starkaste. Placering: 21–25.
17. Tyskland: Ann Sophie – Black Smoke
**
Både scenframträdande och stajling har förbättrats sedan den tyska finalen, men artisten framstår som den mest oerfarna och amatörmässiga i startfältet. Placering: sist.
18. Polen: Monika Kuszyńska – In the Name of Love
*
Kvällens sömnpiller är en tam ballad framförd av en rullstolsburen sångerska till en bakgrund av rosa blommor och fladdrande gardiner. Placering: 21–25.
19. Lettland: Aminata – Love Injected
***
Årets mest vågade och experimentella ballad bjuder på dramatiska utrop, tribalvibbar och en magnifik röd sjöjungfruklänning. Placering: 6–10.
20. Rumänien: Voltaj – De la capăt (All Over Again)
**
Rockbandsballad om alla rumänska barn som saknar sina föräldrar som gästarbetar utomlands. Inte jätteintressant på scen, funkar bättre att bara lyssna på. Placering: 16–20.
21. Spanien: Edurne – Amanecer
***
Luftigt mäktig ballad med årets enda klädtrick. Dansaren vaknar från de döda och snurrar sångerskan i luften. Placering: 11–15.
22. Ungern: Boggie – Wars for Nothing
***
Årets mest lågmälda bidrag är en avskalad, intim fredshymn med stämsång endast kompad av en gitarr. Placering: 11–15.
23. Georgien: Nina Sublatti – Warrior
**
Brudar med attityd brukar skickas hem i ESC, men för denna korpfjäderprydda krigarprinsessa gick det överraskande vägen. Något jämntjockt och tjatigt. Placering: 21–25.
24. Azerbajdzjan: Elnur Hüseynov – Hour of the Wolf
***
Ballad med mystiska och kusliga stämningar i kombination med en stabbig gospelinspirerad refräng. Scenens dansdrama verkar ha sneglat på Sias musikvideor. Placering: 6–10.
25. Ryssland: Polina Gagarina – A Million Voices
****
Låten i sig är umbärlig, men på scenen förvandlas den till pur Eurovisionsmagi. Vilken röst, vilken karisma, vilket effektfyrverkeri! Livsfarligt! Placering: 1–5.
26. Albanien: Elhaida Dani – I'm Alive
**
Albansk Lisa Nilsson gör innerligt midtempobidrag som växlar mellan mjukt vaggande och mer temperamentsfulla partier. Placering: 16–20.
27. Italien: Il Volo – Grande amore
*****
Svulstig popopera med tenorer gånger tre bland pelare och statyer och bolmande moln. Ståpäls och hudknottror. Placering: 1–5.
Sändningen från årets Eurovision Song Contest i Wien börjar i TV2 kl. 21.45. Svenskspråkiga kommentatorer är Eva Frantz och Johan Lindroos.