Oliktänkaren Ai Weiwei fyller nya HAM
Den kinesiske konstnären, arkitekten och oliktänkaren Ai Weiwei, som enligt egen utsago lever för att vara oppositionell, är höstens namn på konsthimlen i Helsingfors. Ai Weiweis skulpturer och installationer av trä fyller konstmuseet HAM:s nya utrymmen.
Ai Weiwei, född 1957, rankas sedan länge som en av de mest inflytelserika i den internationella konstvärlden. Ai Weiwei är berömd som konstnär men också för att han vågat kritisera den kinesiska korruptionen och bristen på yttrandefrihet. Han växte upp på ett arbetsläger dit familjen hade förpassats på grund av att fadern stämplats som folkfiende men flyttade som vuxen utomlands och bodde länge i New York. Till Kina återvände Ai Weiwei då hans far blev svårt sjuk 1993.
Sedan dess har Ai Weiwei nekats pass och utresetillstånd. År 2011 satt han fängslad på okänd ort i Kina vilket orsakade massiva protester utomlands. Museet Tate Modern hade då en banderoll med texten Release Ai Weiwei på sin fasad. Utställningar med verk av Ai Weiwei arrangeras ständigt ute i världen, utan att han själv är närvarande, och han lär inte få komma till invigningen av den retrospektiva utställningen i september.
– Men vi kommunicerar ivrigt per Skype med Ai Weiwei och han kommer att ge exakta anvisningar om hur utställningen ska hängas, säger Erja Pusa som är kurator för utställningen.
Kommer ni att försöka anhålla om utresetillstånd för Ai Weiwei så att han ska kunna komma till invigningen?
– Nej. Vi arrangerar en utställning och vår uppgift är inte att utöva politik, säger både Erja Pusa och museichef Maija Tanninen-Mattila.
Som konstnär presenteras Ai Weiwei nu för första gången för en finländsk publik. Två av de verk som ställs ut har aldrig visats tidigare. Att just trä blir det bärande materialet på utställningen är hans egen idé. Verken är gjorda av återvunnet tieli-trä från antika kinesiska möbler och rivna kinesiska tempel.
– Träslaget är tungt och massivt, beskriver Erja Pusa.
I sina verk är Ai Weiwei känd för att kommentera bland annat läget i Kina och sin egen situation. Med på utställningen finns kända verk som Handcuffs (som symboliserar Ai Weiweis månader i fångenskap), Grapes och Tree. Nya verk är Garbage Containers och White House.
Utställningsytan fördubblas
Renoveringen av utställningslokalerna i Tennispalatset har pågått i ett år och är klar i september. Museichef Maija Tanninen-Mattila vänder blickarna uppåt mot det välvda taket och konstaterar att utrymmena med sin takhöjd på tolv meter är unika då det gäller museilokaler i Norden.
– Vi verkar i två före detta tennishallar vars arkitektur ger oss fantastiska möjligheter då det gäller installationer och skulpturer, säger Tanninen-Mattila.
Museet är nu inrymt i två våningar. I Tennispalatsets andra våning finns den nya museishopen, HAM-galleriet, verkstäder och ett utställningsutrymme reserverat för att presentera museets egna samlingar. Invigningsutställningen är döpt till Konstsalongen 100 år och arrangerad för att fira Finlands äldsta, alltjämt aktiva galleri. Konstsalongen grundades av Leonard Bäcksbacka. Verk av bland annat Ellen Thesleff, Tyko Sallinen, Viggo Wallensköld och Jalmari Ruokokoski ingår i utställningen.
I andra våningen visas konstnärsduon IC-98:s verk Jälkinäytös. IC -98 var Finlands representanter på biennalen i Venedig och bakom namnet står konstnärerna Patrik Söderlund och Visa Suonpää. HAM-galleriet visar verk av Reija Meriläinen.
Och om ett år kommer de fresker av Tove Jansson som tidigare fanns i Arbis att placeras i HAM. Freskerna fanns med på den stora Tove Jansson-utställningen i Ateneum och finns nu hos konservatorerna som åtgärdar vissa små skavanker.