Manusförfattare skriver dejtningskomedi för Nicken
John Lundsten har tidigare skrivit manus för tv-serier som Napamiehet och Pasila. Nu debuterar han som pjäsförfattare på Nicken-scenen.
– När de ringde upp från Svenska Teatern och presenterade idén lät den jättekonstig, men det är ändå inte det konstigaste jobbet jag tackat ja till, säger manusförfattaren John Lundsten.
Lundstens två nyskrivna kortpjäser ingår i ett speciellt koncept. I anslutning till föreställningarna på Nicken-scenen kommer det nämligen att ordnas speeddejtning – korta dejtar där publiken får diskutera pjäsen och potentiellt även träffa någon.
Linnea Stara, dramaturg på Svenska Teatern, förklarar att föreställningen Dates är en del av Nicken-scenens satsning på ny dramatik.
– Vi har velat testa ett format som kunde ge unga dramatiker en chans att få sina dramer uppsatta snabbt. Dessutom har vi funderat på hur vi skulle kunna få hit en publik som inte annars går på teater, hur vi skulle kunna locka dem med en aktuell dramatik som vanligtvis inte spelas på teatern. Vi ville skapa en annorlunda, deltagande upplevelse.
Pjäs om fitnesskultur
John Lundsten fick i uppdrag att skriva två halvtimmes komedier som tar avstamp i en dejt. Den ena pjäsen kretsar kring slumpens roll i människans liv, den andra kring nätdejtning och synen på utseende.
– Vi lever i en konstig fitness- och utseendefixerad kultur som gör att vi tror att vi visar omtanke genom att kommentera till exempel en fet persons utseende, men i själva verket är det bara dåligt uppförande, otroligt fräckt beteende.
John Lundsten, 36, är utbildad vid Konstindustriella högskolans manuslinje. Han skriver manus för både tv och film, och debuterar nu också som pjäsförfattare.
– Jag har skrivit sketcher för humorserien Putous, men aldrig något för scenen. Det var verkligen roligt att skriva teater, jag fick ta ut allt ur scenerna, umgås med rollerna i lugn och ro, gå djupare in i dem. På tv eller i film klipps allt ner för att få storyn att gå framåt och för att det ska vara ekonomiskt att producera.
För Lundsten, som främst skriver på finska, var det viktigt att åstadkomma en naturlig, talspråklig dialog på svenska.
– Allt ska sägas så tydligt som möjligt, utan fina eller invecklade ord. Också om man har en lite mer komplicerad tanke så försöker jag uttrycka den så simpelt som möjligt.
Dramabakgrund
John Lundsten skriver i dag oftast komedi. Han har ändå ett förflutet som manusförfattare för tv-långköraren Dolda liv (Salatut elämät).
– När jag började skriva för Pasila, som ju är en respekterad tv-serie, märkte jag hur lågt jag hade satt ribban för mitt skrivande för "Salkkarit". Jag har kanske inte så väldigt mycket bra att säga om serien, men jag lärde mig hur en stor tv-produktion fungerar. Den är trots allt störst i Finland och det lär inte komma en lika stor produktion på länge. När jag jobbade där hade produktionen nästan tjugo manusförfattare, så det är en stor, riktig arbetsplats.
För tillfället arbetar Lundsten som dramaturg för humorgruppen Justimus, och skrev nyligen manus för den kritikerhyllade serien Napamiehet.
– Den var rolig att arbeta för en så ambitiös produktion, dessutom är Janne Reinikainen och Tommi Korpela otroligt bra skådespelare. En annat roligt jobb var att skriva för Miitta-täti med skådespelaren Miitta Sorvali i huvudrollen. Vi hade helt fria händer och fick vara så provokativa och fräcka som vi ville, och vältra oss i dålig smak.
Är det inte svårt att skriva roligt?
– Det är krävande. När jag jobbade med sketchserien Putous blev det tydligt hur viktig relationen till publiken är. Det fanns sådant som jag skrev, som jag själv tyckte var genialt, men som publiken inte alls skrattade åt, som bara dog på scenen, och sådant jag inte alls tyckte var roligt men som publiken ändå uppskattade.