Rysk kulturdebatt på Dianascenen
Samtidigt som diverse finlandssvenska dramatikprojekt pågår passar Klockriketeatern på att ägna tre veckor åt ny internationell dramatik.
Dramafestivalen på Dianascenen i Helsingfors har i år ett större program än någonsin med pjäsläsningar, föreställningar, diskussioner och seminarier.
Temat är politisk och dokumentär teater, men med anledning av det världspolitiska läget och den ryska kulturpolitiken ligger särskilt fokus på Ryssland, enligt Klockriketeaterns chef Dan Henriksson, som i måndags återvände från Moskva.
– Budskapet från våra kolleger där är klart, det är viktigt att vi visar de fria konstnärerna vårt stöd. Gräsrotskontakterna är viktiga nu när storpolitiken kör mot stupet.
Händelserna i Novosibirsk där en operachef avskedades på grund av en uppsättning av Wagners Tannhäuser lär bli ett hett samtalsämne under festivalen. Påtryckning från den ryskortodoxa kyrkan har lett till förslag om att myndigheterna ska kunna förhandsgranska de ryska statliga teatrarnas repertoarer.
– Lägg därtill gaylagstiftningen och förbud mot att svära på scenen. Det är uppenbart att konservativa krafter vill styra innehållet, säger Dan Henriksson.
På programmet står bland annat en debatt om rysk kulturpolitik med konstnärer med olika positioner på konstfältet. Bland deltagarna finns Andrej Mogutji som gav sitt namn till stödlistan för Putin i fjol och Jelena Gremina från den samhällskritiska teatergruppen Teatr.doc som under året utsatts för trakasserier från de ryska myndigheterna. Vid årsskiftet blev Teatr.doc utslängda ur sin lokal i Moskva.
– Deras hyreskontrakt sades upp med svepskäl. Trots att lokalen var ett litet källarutrymme med plats för 50, 60 personer verkar den ha haft stor betydelse för makthavarna, säger Henriksson.
Teatr.docs nyaste text Bolotnaya Case har världspremiär på Klockrike.
På programmet står också en vitrysk konsert och föreställningen Fear in Ukraine av Georg Genoux och Natalia Vorozhbit.
– Natalia Vorozhbit har jobbat med skolungdomar i en ukrainsk by för att skildra läget efter Majdan ur en positiv synvinkel, säger Henriksson.
Det kommer också att läsas tysk dramatik av samtida pjäsförfattare som Katja Brunner och Marius von Mayenburg, katalansk dramatik av Pau Miró och Esteve Soler samt svenska pjäser som Backateaterns Acts of Goodness.
– Vi hoppas festivalen har en syresättande effekt på det finlandssvenska fältet, säger Dan Henriksson.