Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Susanna Ilmoni
    Mediepulsen
    Susanna Ilmoni
    Kvar på perrongen står vi med ett smådammigt Facebook och några trötta Twitteruppdateringar.

    Susanna Ilmoni: Låt mig underhålla dig

    Publicerad: 30.03.2015 09.33 • Uppdaterad: 31.03.2015 23.13

    Ämnesord

    • Massmedier
    • Ungdom
    • Samhälle
    • TV
    • Mediepulsen
    • unga
    • medievanor
    • sociala medier

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Precis när vi medelålders tanter och farbröder på de traditionella medieföretagen nonchalant börjat svänga oss med begrepp som digitala infödingar, digitala invandrare och UX (user experience, det vill säga användarupplevelse) så har det digitala tåget rusat vidare.

    Kvar på perrongen står vi med ett smådammigt Facebook och några trötta Twitteruppdateringar medan festen tar fart någon helt annanstans i det virala.

    Det är sannerligen inte lätt att hänga med när dagens unga konsumerar och kommenterar och spottar ut innehåll i en hejdlös takt för att sedan dra vidare till nästa framväxande gemenskap. Hur ska vi traditionella mediehus kunna bli en del av den?

    Låt oss börja med att försöka ringa in lite av det beteendemönster de ungas medieanvändning bildar.

    Katarina Graffman är svensk doktor i antropologi och specialiserad på medie- och konsumentantropologi. I några färska studier har hon synat hur unga (12–25 år) i Finland, Sverige och Skottland använder medier och plattformar. Om vi tar sammandraget först (alla kanske inte orkar läsa till slut) så handlar allt i dag om att innehållet ska vara underhållande för att uppfattas som meningsfullt för de unga.

    Enligt Graffman är det inte helt problemfritt att tala om digitala infödingar och tro att vissa beteenden är självklara inom en viss grupp, som att personer med digital kompetens automatiskt är duktiga på informationssökning. Men människor som växer upp bland det digitala använder inte media, de är media. Digitala medier är fullt integrerade i deras vardagsliv och där någonstans har de traditionella mediehusen inte riktigt kunnat greppa vad det här innebär.


    Medier handlar allt mer om upplevelser och allt mindre om produkter, enligt Graffman. De unga förväntar sig att det mesta ska vara underhållande och dessutom gratis. Det är självklart för dem att vara delaktiga, och att dela material. Tidsbristen och att ständigt tvingas vara närvarande för att inte missa något eller kanske såra en kompis för att man inte svarar tillräckligt snabbt utgör den största stressen bland unga.
    Smarttelefonen är den överlägset viktigaste medieenheten. Genom att ständigt vara närvarande och genom att dela text, bild och video via till exempel Snapchat, Whatsapp, Instagram, Vine och Twitter har den unga koll på det sociala nätverket och skapar även sin identitet online.


    En fjortonårig finsk flicka säger i Graffmans studie att "man inte behöver läsa nyheter för att få reda på nyheter" och menar att hon får veta allt hon behöver via sociala medier.
    För de unga är medier lika med det sociala, medier är att socialisera. Därmed byggs nu ett relationssamhälle i stället för ett kunskapssamhälle och man umgås främst med sina likar, vilket Graffman kallar för en "bubblifiering".
    Unga konsumenter gör heller ingen uppdelning mellan professionellt producerat innehåll jämfört med amatörproducerat. Enligt Graffman går det därför inte att förstå de ungas mediepreferenser på en traditionell skala som underhållning eller information. För dem gäller andra parametrar som värdefullt eller meningslöst – något för de traditionella mediehusen att ta till sig.

    Susanna Ilmoni
    Ta kontakt Flera artiklar av Susanna Ilmoni

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet