Balansgång mellan två passioner
Finlandssvenska Misa Lommi blev Ronja Rövardotter i Stockholm. Nu fördelar hon tiden mellan sina två passioner, dansen och teatern.
Det senaste året på Stockholms stadsteater har varit händelserikt för 27-åriga Misa Lommi. Hon har dansat i Kenneth Kvarnströms danskompani och spelat Ronja Rövardotter i Ronnie Danielssons hyllade uppsättning.
– Det var en ära att som finlandssvensk få göra Astrid Lindgren i Sverige. Det var fint att känna att teatern litar på mig, att de ansåg att jag skulle klara av det.
Hur tog publiken emot en finlandssvensk Ronja?
– I själva verket var det inte så många som kommenterade min dialekt. Visst kom barn fram till mig efter föreställningen och frågade om jag kommer från Finland. ”Min pappa kommer från Italien”, kunde de då berätta. Överlag har barnens respons varit den finaste och viktigaste.
Att umgås med Astrid Lindgrens text på scenen har varit en stor upplevelse för Lommi.
– Dessutom är det en fysisk föreställning med stora känslor där Ronja hela tiden möter nya faror och spännande äventyr. Man får leka, springa och klättra.
För tillfället är Misa Lommi i Helsingfors för att spela i Svenska Teaterns föreställning Smack. Efter att Cecilia Paul hoppade av produktionen fick Lommi på kort varsel rycka in. Nu gäller det att ta sig an nycirkusen och de utmaningar konstformen för med sig.
– Föreställningen riktar sig till barn, och vi kombinerar teaterns och cirkusens värld. Fokus ligger inte på de enskilda cirkusnumren utan på berättelsen som framförs via dem.
Dans som arv
Misa Lommi kommer från en dansfamilj. Mormor, danskfödda ballerinan Tamara Rasmussen, introducerade jazzdansen i Finland på 60-talet. Mamma, dansaren och koreografen Vivianne Budsko-Lommi, har sedan 90-talet drivit Tamara Rasmussen-institutet i Helsingfors. Där har Misa Lommi och hennes tre systrar, som alla dansar, byggt upp sin grund.
– Dansen hörde till vardagen under min uppväxt. Det var också ett sätt för familjen att umgås, och om dagarna kunde jag träffa mamma på dansskolan. Det var egentligen aldrig konstigt att ha henne som lärare, tvärtom har det alltid varit skönt att kunna rådfråga och diskutera med henne.
Misa Lommi studerade först dans vid Danshögskolan i Stockholm, fortsatte sedan med skådespelarstudier vid Teaterhögskolan, alltmedan hon om kvällarna dansade på sin mammas dansinstitut.
– Det här året har varit så fint, för jag har lyckats bevisa för mig själv att det är möjligt att vara både dansare och skådespelare.
– I dansen bygger jag upp en stark inre värld, men språket är fysiskt och ofta mer abstrakt. I teatern är kroppen på sätt och vis fri, men jag är tvungen att tydligare förmedla världen utåt.
Sin första stora filmroll fick Misa Lommi i Andra flickor (Toiset tytöt) som hade biopremiär i veckan. Trots en tuff arbetstakt gav jobbet blodad tand.
– När kameran är någon centimeter från ansiktet kan ett litet uttryck ha en kraftig effekt.
Fick ny chef
När Misa Lommi började på Stockholms stadsteater hade huset precis fått en ny organisation och blivit ett kulturhus med en handfull olika konstavdelningar under samma tak. I våras gick teaterchefen Eirik Stubø över till konkurrenten Dramaten, vilket utlöste ett ramaskri i kulturvärlden.
– Det var en ganska stor överraskning. Men kanske det också fanns en gnutta tur i oturen eftersom Anna Takanen från Göteborgs stadsteater nu blir chef. Jag har förstått att hon gjort mycket gott för teaterlivet i Göteborg.
Misa Lommi, som utbildades på Teaterhögskolans finska sida, har lagt märke till en del skillnader mellan kulturerna.
– Jag är en av få som svär på repetitionerna, dessutom på finska, säger hon skämtsamt och tillägger:
– Svenskar är precis så vänliga, hänsynsfulla och diskuterande som det sägs. På Stadsteatern tar man jämställdhet på allvar, med en särskild jämställdhetsgrupp som synar verksamheten. Allt är på gott och ont. Jag tror det perfekta vore en kombination av det svenska och finska arbetssättet.