Turbulenta tider för småförlag
Sahlgrens har lagt lapp på luckan. Marginal har nyss sett dagens ljus. PQR drar ner verksamheten med 90 procent. Scriptum ser försäljningen öka. Det händer mycket i den finlandssvenska förlagsbranschen.
Schildts & Söderströms är Förlaget med stort F i Svenskfinland, i synnerhet när det gäller skönlitteratur. Höstens samarbetsförhandlingar slutade med att fem årsverken småningom försvinner, och liksom många andra förlag tampas Sets med svikande bokförsäljning och en kommersiellt besvärlig digitalisering.
Men Svenskfinland är dessutom hem för ett stort antal småförlag. Många gånger är deras verksamhet inte helt jämförbar Schildts & Söderströms, men också för dem är samtiden händelserik. I fredags berättade HBL om föreningsbaserade Marginal, ett nytt förlag i startgroparna. Sedan tidigare är det klart att Sahlgrens förlag lagt ner sin utgivningsverksamhet. En rundringning till några andra förläggare bekräftar att tiderna är turbulenta.
Nedrustning
Ben Johans, förläggare för åländska PQR, berättar att han för sin del håller på att rusta ner. Verksamheten minskar med 90 procent i år, uppskattar han. Det som återstår är ett par utgivningar PQR förbundit sig till tidigare: Pirkko Lindbergs bok om Fukushima och Martin Enckells diktsamling för den avgrund som är vår moder.
– Det är svårt för ett litet förlag att klara sig i Svenskfinland. Sen har jag hållit på i tretton, fjorton år och ska snart bli pensionär.
När Johans tittar på småförlagens förutsättningar är det svårigheten att få synlighet som bekymrar honom mest. Bokbranschens digitalisering ser han däremot inte som något större problem. Lite överraskande menar han att inte heller ekonomin varit någon kvarnsten runt halsen.
– Småförlag har lättare att hålla ekonomin i skick, men det är klart att man får gör allting själv. Man kan inte ha anställda lektörer till exempel, de måste ordnas på frivillig bas. Det som är tydligt är att det blivit svårare att få ut romaner. Fackböcker går däremot ganska bra.
Johans betraktar de små förlagen som väldigt viktiga. Han säger att det snarare är samarbete än konkurrens som präglar deras förhållande till varandra.
– Det finns en fin solidaritet mellan de små förlagen, man hjälper varandra. Då vi gav ut en bilaga till HBL för några år sedan deltog 17 olika utgivare.
Ljus framtid
Under höstens samarbetsförhandlingar på Schildts & Söderströms var tongångarna dystra på många håll. Många etablerade författare (som till exempel Monika Fagerholm i HBL 12.11) uppskattar visserligen de mer eller mindre idealistiska småförlagen, men vill ändå inte se dem som direkta alternativ till det stora förlaget.
Men om den allmänna trenden i förlagsvärlden – på finskt håll och internationellt – är att de flesta tampas med likartade problem som Schildts & Söderströms, så finns det småförläggare som är optimistiska. En sådan är Bo Kronqvist på Vasabaserade Scriptum.
– Jag ser väldigt ljust på läget. Just nu har vi en liten paus i utgivningen på grund av att vi håller på och flyttar vårt lager. Men fjolåret var det bästa i Scriptums historia. Bokförsäljningen ökade med ganska många procent.
Flera titlar som gavs ut i oktober och november är slutsålda, berättar Kronqvist. Det ackumulerade lagret är visserligen överstort, men det hindrar inte den tredje upplagan av Lars Sunds Natten är ännu ung går i tryck nästa vecka. Den digitalisering som så många förläggare oroar sig för, bekymrar inte Kronqvist. Scriptum deltar i ett e-bokprojekt, men han bedömer inte att förlaget är tvunget att ligga i framkant här: Andra får gärna agera pionjärer – och ta kostnaderna.
– Inte tror jag att någon av de som nu födda kommer att uppleva en tid då pappersboken är borta. Tvärtom ser den ut att förlänga sin livslängd.
Förhållandet till övriga förlag betraktar Kronqvist, liksom Johans, i termer av samarbete.
Upplever du någon konkurrenssituation till Sets?
– Nej det gör jag inte, snarare tvärtom. I bokkatalogen som kom till jul ser man att Svenskfinland är allt annat än en döende spillra.
I debatten om Schildts & Söderströms har det från ägarhåll poängterats att det kan vara olagligt att snedvrida konkurrensen genom att alltför kraftigt stöda formellt kommersiella bolag. Kronqvist upplever ingen skadlig konkurrens men konstaterar att inte heller Scriptums ägare kan pumpa in pengar direkt i verksamheten, eftersom de är stiftelser och inte kan ge bidrag till bolag utan att riskera att förlora beskattningsfriheten.
Kronqvist berättar också att han inför vårens riksdagsval bjudit hem många riksdagskandidater för att diskutera förlagens situation.
Vad är ditt budskap till dem?
– Att man måste tänka efter före och inte ta beslut som har ödesdigra konsekvenser. Det finns en utbredd avundsjuka i förhållande till stiftelserna.
Borde det vara lättare för stiftelserna att stödja förlag, också om de bedrivs i bolagsform?
– Absolut. Men det indirekta stödet, till exempel genom att se till att skolor, universitet och bibliotek får anslag för att kunna köpa in inhemska böcker, är också ett sätt att stöda bokutgivningen.
Stabil nisch
Det finns också förlag där arbetet har sin gilla gång, utan att omvälvningarna på andra håll i branschen känns speciellt tydligt. Ett sådant är församlingsförbundets förlag Fontana media.
– Vi satsar på det som länge som varit vår centrala linje: att serva församlingarna. Det är klart att det allmänna läget i bokbranschen påverkar också oss – vi ger ju ut barnböcker till exempel – men vi har en ganska stabil nisch, säger utgivningschef Pian Wistbacka.
Inte heller på Fontana media är digitaliseringen något man ägnat speciellt mycket energi.