Människor blir spelfigurer
I dag börjar Room without escape, ett onlinespel och en performance, där publiken fritt får styra två kvinnor i ett rum.
– Inom burlesk kan en kvinna klä av sig, anspela på sex, och fortfarande ha makten över sin sexualitet. Gör hon däremot samma sak på en teater blir hon ofta ett objekt, eftersom överenskommelsen med publiken är en helt annan, säger skådespelaren, regissören och burleskkonstnären Lidia Bäck.
Den intrikata övergången från subjekt till objekt på scenen inspirerade Bäck och filmmakaren Anna-Sofia Nylund till att skapa performancen Room without escape.
Det rör sig om ett slags onlinespel där publiken genom ett chattverktyg kan ge instruktioner till de två kvinnorna som befinner sig i ett rum som hela tiden filmas och visas på nätet.
Föreställningen är inspirerad av konstnären Marina Abramovics performance Rythm 0 och filmvetaren Laura Mulveys teorier om den manliga blicken. Bäck och Nylund vill undersöka hur den voyeuristiska blicken frodas på nätet, och hur publiken reagerar när den utan några konsekvenser får makten över en människa.
– Vi ger verktygen, men hur de används är upp till åskådaren. Vi hoppas att publiken är kreativ och leker med oss. Det är fritt fram att föreslå vad som helst.
Är det inte skrämmande?
– Det är skrämmande, ja. Men det är intressant för jag har varit i situationer på scenen där andra upplevt att jag objektifierats, trots att min egen upplevelse varit en helt annan, och vice versa.
Room without escape pågår varje dag en vecka framöver på roomwithoutescape.com