Solstads kulturskymning förtrollar 20 år senare
Dag Solstad kom till Helsingfors med snön för att prata om sin nyöversatta 90-talsroman Genans och värdighet.
Så här gör bara ett förlag med hög kulturell svansföring. Man plockar fram en 20 år gammal pärla av en författare som visserligen varit Stor i Norge sedan 70-talet men som finska läsare inte hört ett ord av sedan 1989. Norrmannen Dag Solstads roman Genans och värdighet utges av det finska förlaget Teos.
Skrivit har Solstad gjort hela tiden, och blivit översatt till svenska. Och nu kom han med snön till Helsingfors för att i dag uppträda på bokmässan.
– På 80-talet skrev jag några väldigt tjocka romaner om min period som revolutionär, men sen slutade jag med det temat helt och hållet, ingen av mina romanpersoner från och med 90-talet har mina revolutionära erfarenheter. Och nu är det 90-talsromanerna som blir översatta, märker jag.
Desillusionens decennium
Ujous ja arvokkuus, som den nyöversatta gamla romanen heter på finska, handlar om lektor Einar Rukla som får ett raseriutbrott efter en modersmålslektion. Han har försökt bringa sina elever till insikt om varför bifiguren doktor Relling i Vildanden i själva verket är nyckeln till hela pjäsen. Det är något Rukla just själv förstått och det känns betydelsefullt för honom. Men eleverna är, på ett nytt och skrämmande sätt, offensivt och självbelåtet uttråkade, som om de tagit sig rätten att ställa krav på undervisningen utifrån sig egen omognads begränsade horisont.
Rukla gör bort sig – lindrigt i läsarens ögon – men inser att det inte mera finns någon återvändo. Vid en trafikrondell blir han stående och rekapitulerar sitt liv. Han har försökt relatera till omvärld och samhälle genom litteraturen, genom läsning, samtal och undervisning, och synbarligen misslyckats fullkomligt. Och lossnat ur alla sammanhang.
Det är naturligtvis den politiska desillusionen och denna utsikt mot en djupnande kulturskymning som vi nu, 20 år efter att romanen skrevs, grips så starkt av, vi som känner paradigmskiftet i vårt eget medelålders skinn. Ruklas raseri känns nästan profetiskt. Men hur tänker Solstad i dag på Rukla?
– Jag har nog aldrig varit så besatt av litteratur som han är. Jag har svårt att säga något generellt om honom, det som kommer starkast för mig är att han ser sig själv som en potentiell romanperson, på audition hos Thomas Mann. Men det har jag aldrig själv velat.
Äktenskapets gåta
Rukla är sedan några decennier gift med en vacker kvinna som han mer eller mindre av misstag övertagit av en mera lyskraftig ungdomsvän. Hon går in i medelåldern med helt andra tag än Rukla.
En gubbroman om andropausen som depression? Åtminstone en skakande äktenskapsroman med en öppning mot en explosiv genuskonflikt.
– Jag skriver monologiska romaner, så vi vet bara det Rukla vet om Eva. Vi vet aldrig vilket förhållande hon har till honom, för det vet inte heller han. Älskar hon honom? Det jag tycker är spännande med henne är att när hon åldras och i Ruklas ögon förlorar sin förtrollande skönhet, blir hon fri agera i världen, på ett sätt som skönheten hindrat henne från.
Hustrun, som i decennier gömt sig bakom ett skrivbord på ett kontor vill nu utbilda sig till socialarbetare och ta tag i världen konkret just när Rukla släpper taget. Romanens olidliga cliffhanger: Skall hans beslut omintetgöra hennes planer?
Solstads senaste bok är en släkthistorisk roman, Det uoppløseliga episke element i Telemark perioden 1591–1896, som utkom i fjol. En roman utan diktning har den kallats. Solstad vägrar all inlevelse i sina personers känslor.
– Jag har utgått från min släkt på mödernet, fakta, födelsedatum och dödsdatum. Men det räcker en bit som identifikation, det är vad vi alla har att vänta oss eller hur? Några datum på en gravsten, men inte heller det för evigt, i hundra år kanske? säger han glatt.
Just nu fortsätter han med att gräva i sin släkt, ”med ålderns rätt”, men har ingen ny roman på gång. Och så turnerar han i Norge med en föreläsning som heter ”Svanesång” och handlar om mottagningen av Telemark-boken och litteraturens slut.
Dag Solstad uppträder på bokmässan i dag fredag kl. 14 på Mika Waltari-scenen. Tapani Ritamäki intervjuar.