Helkväll med avantgardistisk experimentalism
Tulkinnanvaraista (Mångtydigt)-konsertserien har blivit känd som ett forum för avantgardistisk experimentell konstmusik i Helsingfors. Juho Laitinen har planerat programmet för söndagens minifestival.
Under festivalen uppträder en rad olika artister som du säkert känner personligen. Hur har programmet sammanställts?
– Jag vill visa på mångfalden som finns bland utövare av experimentell nutida musik i dag. Urvalet är helt intuitivt och någon egentlig röd tråd finns inte, men jag har åtminstone eftersträvat kontraster.
Under festivalen uppträder artister som tyska kontrabasisten John Eckhardt, folkmusikern Outi Pulkkinen, svenska blockflöjtisten Anna Petrini och duon Amigoski. Hur vill du presentera dem?
– John Eckhardt som tidigare har spelat uner Tulkinnanvaraista-konserterna på kontrabas spelar nu på elbas. Han är uttryckligen intresserad av musikens organiska kvaliteter. Outi Pulkkinen sysslar mycket med fri improvisation och delar min holistiska uppfattning om musik och improvisation. Hon har visat att en musiker kan bygga på alla slags upplevelser, hennes improvisationer är ibland influerade av folkmusik, ibland av klassiska sångstudier. Hennes färska doktorsavhandling handlar om felfrihet i musiken, att allt är tillåtet och att man inte behöver ångra något efteråt, en intressant tanke. Anna Petrini känner jag inte genom annat än inspelningar, men jag har länge haft en fäbless för blockflöjten. Petrini råkar dessutom vara en virtuos som kan vidga uttrycksmöjligheterna i olika riktningar, med elektronik till exempel. Det finns i Finland en väldig mängd människor som inte är utbildade musiker men som nog är intresserade av improvisation. Amigoski bjuder på ett slags lo-fi-set, där de samplar en kollageliknande väv av egna och andras inspelningar. Det är återvinning.
Representerar då pianisten Paavali Jumppanen den mest klassiska nutida konstmusiken?
– Visst. Eftersom konsertserien i huvudsak inte fokuserar på verken utan interpreterna har jag i regel inte varit intresserad av uruppföranden. Paavali kommer ändå att spela ett stycke av Perttu Haapanen med elektronik samt Stockhausens Klavierstück X, som emanerar ur samma tradition som resten av musiken – europeisk avantgardistisk modernism.
Är festivalen genrefri?
– I princip jo, men i praktiken nej. Jag bokar gärna en typ med folkmusikbakgrund även om det inte är folkmusik som framförs, eller en musiker med jazzbakgrund även om det inte är jazz på menyn.
I ditt doktorsarbete från 2013, Soivuuden manifesti (Klingandets manifest), skriver du: ”Det moderna samhällets framtidstro har trängt undan mer arkaiska värden och idealiserandet av det snabba, starka och balanserade har trängt undan det finkänsliga, sköra och egendomliga.” Kan man söka det finkänsliga, sköra och egendomliga på festivalen?
– Ja, säkert.
Minifestivalen ordnas i G18 på Georgsgatan 18 söndag 19.10 kl. 17–22. Mera information på evenemangets Facebooksida.