Ur spillran av industri reser sig konst
En ny scen invigs i oktober i Södervik. Produktionshuset Mad House ska skapa förutsättningar för det som är annorlunda inom scenkonsten.
Scenkonstnären Annika Tudeer talar om svampar. Svampen och dess rotsystem är förstås en bild för ett slags organisationsmodell med nätverk och kontakter, något som för tillfället sysselsätter Tudeer och hennes konstnärskollegor. De håller nämligen på att planera ett nytt produktionshus för performancekonst och fria grupper.
– Hur kan man både ha höga konstnärliga ambitioner och samtidigt vara fullkomligt öppen för omgivningen och samhället? Det är ingen omöjlig ekvation, tvärtom tror jag man ofta underskattar ”folket”, säger Tudeer.
Annika Tudeer är mest känd för performancegruppen Oblivia, en grupp som charmat hela Europa med sina egensinniga, humorspäckade och filosofiskt djuplodande föreställningar som Entertainment Island och Museum of Postmodern Art.
Det är fria grupper i stil med Oblivia som Mad House ska tjäna, men också ännu lösare konstellationer och mindre evenemang. En annan målsättning är att skapa en permanent scen för ny scenkonst i Helsingfors. För tillfället håller Kabelfabriken på att rusta upp byggnaden Presseriet på Söderviks gamla kraftverksområde som från och med oktober ska inhysa Mad Houses verksamhet.
– Det behövs scener för fria och experimentella grupper. I dag finns heller ingen produktionsstruktur för det som är annorlunda inom scenkonsten. Vi tänker oss en permanent struktur som kunde fungera lite som Zodiak (Centret för nutida dans red. anm.) Zodiak, som främst är till för dansen, får mängder av ansökningar från performancefältet för att det inte finns någon annan att vända sig till, berättar Tudeer.
Mad Houses första säsong går av stapeln i oktober. Både inhemska och internationella artister och grupper kommer att bjuda på föreställningar, diskussioner och workshoppar. Mad House har också startat en egen tankesmedja, där man under den nederländske regissören Jan Ritsemas handledning kommer att diskutera just organisationer.
Namnet Mad House kommer från det digra programmet som arbetsgruppen har planerat för den första säsongen, enligt Tudeer.
– Det är vansinnigt, vi klämmer in ett års program på en månad.
Tanken är att varje år utöka föreställningsperioderna tills verksamheten fungerar som ett eget produktionshus året om. För den första säsongen har arbetsgruppen fått en hel del bidrag, bland annat 50 000 euro från Kulturfonden.
– Verksamheten är tvåspråkig och jag förhandlar för tillfället med flera finlandssvenska teatergrupper, berättar Tudeer.
Tyska Pathos, spanska Domini Public och slovenska Via Negativa finns med bland de internationella gästerna, som utgör ett av Mad Houses kärnområden.
– Det som har utvecklat mig som konstnär är inte de inhemska föreställningarna jag sett, utan alla gästspel som kommit hit, och det vill jag också ge vidare till publiken. Man ska inte vara tvungen att resa till Bryssel eller Paris för att se internationella föreställningar, det ska gå att se en del i Helsingfors.
För performancegruppen Oblivias del präglas den närmaste framtiden av samarbeten med utländska grupper.
– Man vill ju inte alltid göra allt på samma sätt, och till och med vi kan få en känsla av att vi stagnerar. Vi är nyfikna och vill jobba på nya sätt. Det känns kanske konstigt, eftersom vi så länge arbetat med samma arbetsgrupp.
Först blir det ändå premiär för en renodlad Obliviaproduktion, nämligen tredje delen av serien Museum of Postmodern Art. Ka-Boom är namnet på verket som visas under Helsingfors festspel i augusti.
– Det är en föreställning som utgår ifrån ljus och ljud, vi hade en vision om talande strålkastare. Vår ljusdesigner Meri Ekola och vår ljuddesigner Juuso Voltti arbetade fram ett program genom vilket lampor kan tala. Men när vi började det gemensamma arbetet kom fram vi till ett förfärligt predikament, att vi inte kunde använda dem. Vår stora plan rann ut i sanden.
Ljus och ljud kommer ändå att vara närvarande i föreställningen på ett speciellt sätt, enligt Tudeer.
– Det här är en ganska allvarlig föreställning som rör sig i ett postapokalyptiskt landskap. Ka-Boom handlar om tillståndet efter smällen, om förstörelse och vad som blir kvar efter förlust. Den undersöker något slags tillstånd mellan att vara människa och icke-människa. Helt utan humor är den förstås inte.
Ka-Boom har premiär den 18 augusti under Helsingfors festspel. På Konstens natt den 21 augusti visas alla tre delar av serien Museum of Postmodern Art.