Ny arkitektur med attityd, känsla och förankring
Ett tvärsnitt av det bästa på två år. Så kan man sammanfatta sommarens utställning på Finlands arkitekturmuseum.
Tegel och trä, betong och sten. Den finländska arkitektkåren ser äntligen ut att ha avstått från konsensus att gynna glas som heltäckande fasadmaterial. Inte för att glas är fel eller fult men ibland har man känslan av att en framgångshistoria i glas leder till tiotals nya versioner i glas. Mättnaden är snabbt nådd för glas ger inte samma svängrum som till exempel trä eller tegel.
Sommarens utställning med det prosaiska namnet Tvåårsöversikt 2014 presenterar ett brett urval inhemsk nutidsarkitektur. Brett är kanske att ta i, juryn listar sammanlagt tjugo objekt, tio i topp och tio hedersomnämnanden. Det handlar om arkitektur som uppförts mellan sommaren 2011 och sommaren 2013.
Men urvalet har djup och bredd så till vida att byggnaderna representerar olika användare, håller olika formspråk och är byggda av olika material. Juryn sållade fram de 20 bästa från 99 förslag och delade in objekten i tre kategorier: kultur, utbildning samt boende och kontor.
Var kyrkoarkitekturen hör hemma förblir osagt, samtidigt som en av utställningens mest lyhörda symboler för vår värld är arkitekten Vesa Honkonens känslosamma kapell Skuggornas kyrka som har uppförts i Chengdu i Kina.
– Kyrkorummet är mörkt. För det är ur mörkret vi finner vägen till ljuset, säger Honkonen och tillägger att det är i skuggan och dunklet som man finner tystnaden och ro att söka frid.
Honkonens projekt startade för fem år sedan på initiativ av den kinesiska uppdragsgivaren och efter ungefär trettio besök i Chengdu står den säregna, starkt närvarande kyrkan färdig. Dunklet och skuggorna och den lutherskt asketiska inredningen med enkla träbänkar står i utsökt samklang med den anslående altartavlan av Nina Roos.
Minst lika övertygande i sin utstrålning är museet som gestaltar de polska judarnas grymma historia. Bakom byggnaden, som ligger i Warszawa, står arkitektduon Ilmari Lahdelma och Rainer Mahlamäki som vann arkitekttävlingen med ett förslag som förenar en stram fasad med en mjuk ljus interiör. Konceptet i museet är att fånga upp en ung publik och därmed sörja för att Förintelsen aldrig blir förringad eller förglömd. Museet räknar med avundsvärda 500 000 besökare om året, och en sådan siffra kan ju inte annat än ytterligare öppna för fler finländska arkitekturprojekt utomlands.
De andra åtta i topp på arkitekturmuseet står på hemmaplan, huvudstadsregionen dominerar men också fina exempel på god arkitektur står i att finna i det nya stadsbiblioteket i Seinäjoki som står sig gott bland alla Alvar Aaltos klassiker i staden. Villa Bruun i Kuopio är ett bostadshus där trä dominerar på samma sätt som i en timmerstuga, men med den skillnaden att det ljusa träet kommer till sin rätt tack vare ett nutida formspråk.
Plats bland de bästa har man också gett Helsingfors universitets nyaste bibliotek på Kajsaniemigatan, där den böljande byggnaden är som en oavbruten rörelse, kanhända av vetgiriga studenter som kan unna sig lyxen att studera i en angenäm miljö.
Attityd och bokstavlig förankring vid platsen visar å sin sida Arctia Shippings flytande kontor bredvid isbrytararmadan på Skatudden i Helsingfors. Byggnaden bevisar att flytande hus har framtiden framför sig, i alla fall om man håller fast vid samma högklassiga arkitektur som denna.
Arkitekturmuseets utställning är öppen hela sommaren.
– Vi hoppas att utställningen som helhet och varje objekt för sig inspirerar inte bara arkitekter, stadsplanerare och studenter utan också politiska beslutsfattare, byggföretag och framför allt vanligt folk så att man kan fortsätta strävan att främja allt bättre arkitektur, säger Jenny B. Osuldsen från Norges kanske mest hotta arkitektbyrå Snöhetta. Hon ledde juryn som tog fram de tjugo bästa byggnaderna mellan 2011 och 2013.
Finlands arkitekturmuseum ligger på Kaserngatan 24, Helsingfors. Öppet tisdag–söndag kl. 11–18, onsdag kl. 11–20. Utställningen pågår till 28.9.