Du är inte riktigt klok, Miley!
I Miley Cyrus uppkäftigt upptågsrika scenspektakel möter barnkalaset vuxenunderhållningen i en hallucinatorisk blandning innehållande en stor dos humor.
Likt en stigande planet uppenbarar sig Miley Cyrus blonda kalufs på scenen. Käken öppnar sig och på en rosa jättetunga rutschar hon ner ur sin egen mun. Så gör 21-åringen från Nashville, tidigare Disneybarnstjärna som numera låtit de bruna lockarna falla och blivit kortklippt blondin, entré till publikens ohejdade förtjusning.
På ytan är det barnkalas. Arenan är pyntad med ballonger och under de första låtarna studsar färgglada jättebollar runt mellan armarna i publiken. Det är svårt att veta var man ska fästa blicken, det är så mycket som händer och som man vill se. På en stor skärm visas animationer, och dansarna på scen är utklädda till lurviga gosedjur – en av dem kortvuxen.
Cirkus Miley Cyrus har anlänt till staden och visar sig snart vara allt annat än ett oskyldigt barnkalas. Här är saften spetsad och kakan preparerad. Det är något hallucinatoriskt psykedeliskt över spektaklet; animationerna kan man snabbt sluta försöka se logiken i, och galna dräkter och infall präglar scenshowen.
Vaginapower
Och så är det Miley själv, mer vild än tam, mindre lämpad för möblerade rum, men på scenen en entertainer av världsklass. Särskilt i hemlandet USA är hon för mycket för många, hon är ful i mun – F-ordet är hennes vokabulärs vanligaste – och hon är halvnaken; scenklädseln består av glammiga bodyn med tunn stringrem i grenen.
Det handlar mycket om skrevet, som om vaginan var hennes kroppsliga centrum, som om det var ur den all scenisk urkraft strömmade. Den är i fokus, hon talar om den, rör vid den, juckar med den. I ett nummer ligger hon på en bilhuv med benen isär och bokstavligen visar skrevet för hela arenan. Det här är inte en dam som sitter med benen i kors. Ta denna vaginapower eller gå hem.
Fest och röj
Det handlar om röj och rock'n'roll, om att festa och ha kul. Om attityden är rockens klassiska är musiken pop kryddad med både hiphop- och countryinfluenser – även henne rökstänkta röst har en hel del country i sig (pappa är countrystjärna). De flesta låtarna är från skivan Bangerz (2013), som Miley lär betrakta som sin egentliga debut. Allt är inte låtmässigt guld i blandningen, och hitsen sparas förstås till sist, men här bjuds sådant kalas för ögat att det kan kvitta.
Under balladen Adore Me uppmanas publiken hångla med varandra, vilket visas som kavalkad på scenskärmen. De blir mer skrattfest än stämningsfullt när man ser tonåringarna närmast scenen upptäcka att de är i bild och sedan förtjusta kasta sig över varandra för att tungkyssas.
Publiken slänger även upp gåvor på scenen. Miley får ett mumintroll som hon ger en öm behandling, och en Barbiedocka som hon okynnigt biter i skrevet. Någon har också kastat upp en gulddildo som hon sticker in mellan brösten och påpassligt använder som rekvisita i sängkammarorgien Get it right.
Bangerz på slutet
Allt går inte som tänkt under Helsingforsbesöket. Tungrutschkanan fastnar och hänger kvar längre än vad den borde i början. Miley själv säger att hon inte brukar festa innan sina shower, men den här gången har hon gjort det, och det ska vi ha överseende med. Fast det är inget som märks.
Sorti före extranumren gör hon flygande på en jättevarmkorv – vad annat? – medan hon öser sin vanliga galna svada över publiken, i all vänlighet och välmening förstås. Hur toppar man det i finalen? Jo, i patriotisk anda med dansarna utklädda till amerikanska symboler som Frihetsgudinnan, Mount Rushmore och Abraham Lincoln samt "bangerz" i form av fyrverkerier och ymnigt konfettiregn över publiken.