Min morgon blir Efter nio
Efter nio heter Yle Fems nya satsning klockan 21. Från och med i höst blir det en timme långa program på bästa sändningstid flera dagar i veckan. Formatet är talkshow kompletterat med det som fungerade bäst i nerlagda Min morgon.
Den 25 augusti är det premiär för Efter nio, som kommer att sändas måndagar och torsdagar under hösten samt även lördagar under våren. Efter nio ska bli ett underhållande program om ämnen som människor mitt i livet kan relatera till, som relationer, fritid, privatekonomi, familj, karriär och konsumtion.
– Det ska handla om hur vi lever våra liv, vad vi gör medan vi lever, med vem vi lever och hur vi lever med dem, förklarar producenten Henrik Lindberg.
Formatet är bandad talkshow där studiointervjuer med kända gäster från hela Svenskfinland blandas med inslag där reportrarna själva är närvarande och upplever olika saker.
– Hade vi Alexander Stubb som gäst skulle han prata om vad som driver honom i karriären, och vad han fått avstå från i livet, säger Lindberg.
Det här innebär att talkshowen i sin nuvarande form läggs ner i Yle Fem, men Bettina Sågbom kommer att ha en roll i Efter nio. Att sändningstiden är just klockan 21 beror på att det är ett strategiskt klockslag i många människors liv.
– Barnen har ofta gått till sängs och man kan luta sig tillbaka för lite egen tid. Det är också klockslaget då många populära program och filmer startar, säger Lindberg.
Programmet är en samproduktion mellan Svenska Yle och produktionsbolaget Cityportal som även producerade Min morgon som läggs ner den 13 juni.
– Tv-utbudet på morgonen är sådant att publikunderlaget helt enkelt inte räcker till. Vi vill att det goda med Min morgon får en större publik. Därför tar vi de bästa bitarna ur Min morgon och gör det till ett kvällsprogram som sänds primetime, säger Svenska Yles mediechef Carin Göthelid.
Element som tittarna känner igen från Min morgon är vissa av experterna, filmrecensionerna och musikgästerna.
– Vi ger oss in i den riktigt hårda kampen om tittarna. Vi kör offensivt eftersom det är vår uppgift att erbjuda ett så fullödigt utbud som möjligt på svenska i Finland, säger Göthelid.
Är det Yles uppdrag att konkurrera om tittare?
– Det är Yles uppdrag är att på bästa sändningstid erbjuda bra program som är relevanta för den finlandssvenska publiken. Det här är ingenting nytt. Vi har alltid konkurrerat genom att erbjuda ett alternativ till de kommersiella kanalerna. Alla tv-kanaler lägger sina bästa produktioner till 21 oberoende av om de är public service eller kommersiella.
Hur få tittare ska det vara för att lägga ner ett program på Yle?
– Vi går inte ut med tittarsiffror. Man kan inte ange någon exakt siffra på hur många tittare det ska vara, det beror på helheten, sammanhanget och det övriga utbudet.
Även programledarparet Sonja Kailassaari och Mårten Svartström är bekanta från Min morgon.
– Rollen som kvällsvärd innebär att tittaren kräver mera av en. Man måste vara lite mera på hugget, inte lika morgontrött, tror Kailassaari.
Mårten Svartström instämmer.
– Det får inte vara lika lugnt och tillbakalutat. Jag ser fram emot att vara mera energisk, kanske till och med lite aggressiv ibland, så det blir mera dramatik.