Det står mellan Armenien och Österrike
Kvällens slag om schlagertronen kan bli en kamp mellan väst och öst.
• Delta i chatten om kvällens Eurovision Song Contest på hbl.fi med start kl. 22.00.
• Skriv ut din poängtavla här!
Österrikes queera Bondballad mobiliserar Eurovisionsfansen och kommer att bjuda öststatsfavoriten Armenien på en tuff match. Nederländernas lågmälda countryduett kan också segla upp och blanda sig i toppstriden. Förhandstippade Sverige känns däremot som en allt mindre het vinnarkandidat. Malin Slotte betygsätter kvällens bidrag och tippar placeringarna.
1. Ukraina: Marija Jaremtjuk – Tick-Tock
HHHHI
Catchig standarschlager med modernt sound samt kvällens snyggaste koreografi i ett hamsterhjul. Placering: 11–15.
2. Vitryssland: Teo – Cheesecake
HHIII
Öststatssoul, på ett sätt svängigt och medryckande, på ett annat sätt jobbigt, sliskigt, styvt och osexigt. Placering: 21–26.
3. Azerbajdzjan: Dilara Kazimova – Start A Fire
HHHHI
Jazzigt sorgsen svenskskriven ballad maskerad med azeriska melodislingor och iscensatt med trapetsakrobatik. Placering: 1–5.
4. Island: Pollapönk – No Prejudice
HHIII
Färgglad, sprallig mjukpunk som görs angelägen med ett toleransbudskap. Svag låt men härliga gubbar. Placering: 16–20.
5. Norge: Carl Espen – Silent Storm
HHHII
Skäggig dörrvakt sjunger själfullt i lågmäld ballad med piano och stråkar. Placering: 16–20.
6. Rumänien: Paula Seling & Ovi – Miracle
HHHII
Charmig eurodiscorökare med cirkelklaviatur, eldsprut och kramande. Eurovisionskitsch som bäst. En kopia av duons förra bidrag (trea i Oslo 2010) men betydligt sämre. Placering: 16–20.
7. Armenien: Aram Mp3 – Not Alone
HHHHI
Försiktig trevande ballad arbetar upp sig till en mäktig refräng full av raspigt innerlig desperation. Falsksång hotar promenadsegern, å andra sidan sjöng inte heller Azerbajdzjan rent året de vann. Placering: 1–5.
8. Montenegro: Sergej Cetkovic – Moj Svijet
HHIII
Inte tidernas starkaste Balkanballad, men Balkanballader går alltid hem i ESC, kanske så till den grad att detta kan vara en svart häst, tyvärr. Gäsp. Placering: 1–5.
9. Polen: Donatan & Cleo – My Slowianie (We Are Slavic)
HHHII
Rytmiskt och annorlunda med attityd och folkmusikinslag, färgglada folkdräkter och provokativ gladporr. Den gamla vanliga dammiga sexismen maskerad till "ironisk girlpower". Placering: 6–10.
10. Grekland: Freaky Fortune feat. Risky Kidd – Rise Up
HHHII
Årets mesta klubblåt med lätt grekisk kryddning. Energi, show och falsksång med studsmattehopp. Placering: 16–20.
11. Österrike: Conchita Wurst – Rise Like a Phoenix
HHHHH
Skäggig dragqueen gör pampig Bondballad med stor hitpotential. Årets mest uppmärksammade – och karismatiska – artist levererar med proffsig känsla och sjunger skjortan av konkurrenterna. Fullständigt bedårande. Placering: 1–5.
12. Tyskland: Elaiza – Is It Right
HHHHI
Kraftfull cabaretvisa med dragspelskomp. En låt som gör sig bäst live, studioversionen är syntetisk. Ett bidrag som hamnat i skymundan och oförtjänt kan komma sist. Placering: 21–26.
13. Sverige: Sanna Nielsen – Undo
HHHHI
Spelbolagsfavoriten är en trolsk joddelballad med Abbavibbar och fint förmedlad känsla. Snyggt och stämningsfullt, men aningen överskattat. Placering: 6–10.
14. Frankrike: Twin Twin – Moustache
HHHII
Enkel och humoristisk dancepop som pratsjunger mustaschens lov. Potentiell barnfavorit snarare än en jurydito. Snygg produktion som kan ha ett liv efter detta, men riskerar att floppa på scen. Placering: 11–15.
15. Ryssland: The Tolmachevy Sisters – Shine
HHHHI
Jungfruliga tvillingar gör retroaktig popvisa med sagokänsla och stilig scenshow med spegelbildskoreografi på gungbräda. Politiska faktorer lär oundvikligt påverka poänggivningen. Placeringen: 11–15.
16. Italien: Emma Marrone – La Mia Città
HHHHI
Efter att Israels rockiga diva slogs ut i semifinalen är Italien ensam rockdrottning på årets Eurovisionstron. Och som denna tuffa romerska gudinna regerar! Det blir kvällens ösigaste refräng. Placering: 6–10.
17. Slovenien: Tinkara Kovac – Spet (Round And Round)
HHHII
Melodiös öststatsballad med tvärflöjt och obeslutsamt växlande mellan engelska och slovenska. Placering: 21–26.
18. Finland: Softengine – Something Better
HHHII
Arenavänlig indierock. Ungt, modernt och internationellt. Imponerande säker insats av gymnasisterna från Seinäjoki. Placering: 11–15.
19. Spanien: Ruth Lorenzo – Dancing In The Rain
HHHII
En riktig Eurovisionsballad, stor och svulstig, och Sveriges Sanna Nielsens största konkurrent. Kan dra det längre strået. Placering: 1–5.
20. Schweiz: Sebalter – Hunter of Stars
HHIII
Sprittande bagatell och humörhöjare med pigg mandolin och glada visslingar. Placering: 16–20.
21. Ungern: András Kállay-Saunders – Running
HHHII
Snygg, ledsen och modern radiopop om familjevåld. Berörande levererat, för en gångs skull ett budskap på en Eurovisionsscen som inte känns ihåligt. Placering: 6–10.
22. Malta: Firelight – Coming Home
HHIII
Hundraårsdagen av första världskriget uppmärksammas med en jämntjock, men varken omusikalisk eller känslokall, countryduett. Placering: 21–26.
23. Danmark: Basim – Cliché Love Song
HHHII
Smittsam kliché som shoobidooar, visslar och har sig, fastnar som igeln och hemsöker en i drömmen. Komiskt övercatchigt och enerverande, framfört med självdistans och en avväpnande glimt i ögat som gör att man förlåter mycket, men många blir nog bara förbannade. Placering: 21–26.
24. Nederländerna: The Common Linnets – Calm After The Storm
HHHHH
Magiskt vacker countryballad med melankolisk landsvägskänsla. Duon sitter mittemot varandra och sjunger, men lyckas ändå inkludera tittarna i sin intima bubbla. Placering: 6–10.
25. San Marino: Valentina Monetta – Maybe (Forse)
HHIII
Gråtmilt trist Ralph Siegel-ballad, men underdogen fick sin revansch vilket gläder. Tredje gången gillt. Placering: 21–26.
26. Storbritannien: Molly – Children Of The Universe
HHIII
Obegripligt överskattad allsångsdänga med vers i styltig marschtakt som via filmmusikstråkar övergår i pressad och plågad refräng. Antagligen är det artisten som hänför. Placering: 11–15.