Höjd moms oroar förlagen
Finländska förläggare är oroade för en ny momshöjning. Det skulle drabba en redan pressad bransch. – Summan som finländarna lägger på böcker är konstant. En höjd moms leder till att folk läser mindre, säger Sakari Laiho på Förlagsföreningen.
Precis som tidningshusen drabbades även förlagen häromåret av den höjda momsen, som gick från nio till tio procent.
Det kan jämföras med Sverige, där bokmomsen är sex procent. Det förklarar också varför svenska böcker ofta är betydligt billigare än finländska. Endast Bulgarien, Lettland och Danmark har högre bokmoms än Finland.
Nu talas det om ytterligare en höjning. Om regeringen slopar de olika momskategorierna och inför en platt moms innebär det att priset på böcker och tidningar, och kulturkonsumtion över huvud taget, kan gå kraftigt upp.
I Sverige sänktes bokmomsen för drygt tio år sedan vilket innebar en injektionsspruta för hela bokmarknaden.
– Det blev verkligen en rusch. Det märktes genast på försäljningen. Men i dag är läget förstås inte lika muntert, böcker tävlar med så mycket annat, säger Carina Jönsson som är chefredaktör på tidningen Svensk Bokhandel.
Den finska bokförsäljningen har sjunkigt stadigt under de senaste tio åren. Enligt de senaste siffrorna sjönk bokförsäljningen med 2,3 procent i fjol. Ryktet inom branschen är att den egentliga siffran för många förlag är betydligt dystrare än så, upp till 10 procent.
På det mellanstora förlaget Into Kustannus säger man att den höga bokmomsen inte gör saken lättare.
– När priset på böcker dessutom pressas ner hela tiden så känns den höga momsen definitivt. Ett annat problem är att momsen på e-böcker är oskäligt hög, 24 procent. Den borde naturligtvis vara samma oberoende av vilken form boken ges ut i, säger förlagets vd Jaana Airaksinen.
Into Kustannus är ett litet förlag som specialiserar sig på fackböcker: essäer, politisk litteratur och debattböcker.
– I dag krävs det att förlag är allt flexiblare. Man måste hitta läsarna på nya sätt, genom evenemang och popup-butiker. På sätt och vis passar det oss eftersom vi alltid jobbat så. Men visst är det resurskrävande, säger hon.
En momssänkning skulle garantera litteraturens fortlevnad i Finland.
– Det här är ett litet land. Att det lönar sig att ge ut böcker är avgörande för om vi ska kunna upprätthålla en litteratur på svenska och finska.
Finland tvåa
I exempelvis Frankrike stöder man oberoende bokhandlar genom skattelättnader och räntefria lån. Det är ingen optimal lösning, tycker Sakari Laiho, som är direktör på Finlands förlagsförening.
– I Frankrike har man en mer elitistisk inställning till litteratur, och där kanske det passar att en elit bestämmer vem som ska få stöd. I Finland har vi en tanke om att alla ska ha tillgång till böcker. Just genom att reglera momsen kan man se till att alla har råd med dem, säger han.
Intressant nog ger man i Finland ut sällsynt många böcker i förhållande till befolkningsmängden, nästan det dubbla jämfört med Sverige. Mest böcker i världen ges det ut i Irland. Finland och Danmark ligger på delad andra plats.
– Det är svårt att säga vad det beror på. Kanske har det någonting att göra med nationsbygget, det har traditionellt funnits en stark vilja att producera och ge ut litteratur hos oss, säger Laiho.
I Sverige har förlagen börjat satsa på färre titlar.
– När momsen sänktes gavs det ut rekordmånga böcker. Men på sistone har man börjat slimma sin utgivning för att få en bättre balans, säger Carina Jönsson.
Bokbranschen kämpar i motvind även utan en förhöjd moms. I dag tävlar man om läsarna med en rad underhållningsformer som sociala medier och strömningstjänster. Och då har vi inte ens nämnt den stora bokjätten från USA – Amazon, som med både logistik och priser kommer att bli en konkurrent i framtiden.
– Det ryktas om att Amazon är på väg till Sverige, det har till och med varit prat om att de kommer nu i vår. Vissa förlag säger att de välkomnar konkurrensen, andra är oroade. Men med största sannolikhet kommer det att ske förr eller senare, säger Carina Jönsson.
På Förlagsföreningen skickade man i går ut ett officiellt pressmeddelande om momsen.
– I en eventuell momshöjning är vi i samma båt som många andra branscher, och risken är att förlagsvärldens röst inte hörs i det stora pusslet. Helt klart är att en momshöjning skulle innebära att finländare skulle köpa färre böcker och därmed också skulle läsa färre böcker.