Ett kulturkollektiv för alla
I kväll är det premiär för Yle Fems nya kulturaktualitetsmagasin Kollektivet, ett program som inte vill göra skillnad på högt och lågt och som vänder sig till alla.
Kollektivet är det ena av Yle Fems två nya kulturprogram som ersätter nedlagda Pixel och Boktid i vår. Kollektivet har premiär i kväll, Lasso startar på onsdag.
– Medan Lasso är ett program som går på djupet, har ett långsammare tempo och vänder sig till kulturnördar, är Kollektivet det snabba och folkliga programmet som vill fungera som en inkörsport till kulturen. Vi vänder oss demokratiskt till alla, och anstränger oss för att i vårt tilltal verkligen befinna oss på samma nivå som tittaren, förklarar Petter Sandelin som är projektledare för Kollektivet.
Han beskriver programmets kulturperspektiv som "superbrett".
– Vi delar inte in någonting i finkultur, högkultur eller populärkultur, utan bevakar alla sorters kultur från amatör till proffs, från tanter som väver mattor på Arbis till Nationaloperan, lovar han.
Sandelin delar kollektivt på programledaruppdraget tillsammans med Peter Lüttge, Anne Hietanen och Pia-Maria Lehtola. Av dessa fyra är Sandelin det nya ansiktet i rutan. Han har tidigare sysslat med webb och radio, och varit producent på Radio Extrem.
– Jag har jobbat mycket med rörlig bild, men traditionell tv har jag aldrig gjort tidigare, även om jag både filmat och fotat en del. Jag har väl snarare suttit och väntat på att rätt projekt ska dyka upp, säger han.
I premiärprogrammet som har Oscarstema är alla fyra programledarna undantagsvis med och tittar på Oscarsgalan tillsammans, annars kommer programledaruppdraget att alternera mellan dem. Varje program innehåller fyra inslag, som förutom av programledarna görs av Silja Sahlgren-Fodstad och Anna-Maija Kalén. Programledarbiten kommer att fungera som en ram som spelas in på något aktuellt kulturevenemang.
– Vi bjuder alla på oss själva och är alltid med i bild. Tanken är att vi ska ge vår subjektiva upplevelse av kultur och att publiken ska komma in i kulturen via oss. Programmet ska fungera som en ögonöppnare och få tittaren att bli intresserad och kanske sedan själv googla vidare.
Visuellt har programmet en sjuttiotalsretroestetik, ett decennium som också namnet Kollektivet för tankarna till.
– Jag tycker vi ser en tillbakagång till den kollektiva andan just nu i och med de sociala medierna. Man börjar märka att människor tänker på ett annorlunda sätt, man tänker mera tillsammans. Efter nittiotalsindividualismen har vi börjat komma tillbaka till det gemensamma igen.
Kollektivet sänds fredagar i Yle Fem kl. 18.30, med repris lördagar kl. 17.25.