40 år av finländsk dj-kultur
Den första mer omfattande boken om den finländska dj-kulturen utkommer i dag. – Utan oss skulle det finnas få möjligheter att uppleva musik tillsammans ute, säger Matti Nives, redaktör för boken och själv dj.
Dj-kulturen landade i Finland på 1970-talet. Ännu under de följande två decennierna var det en liten, sakkunnig grupp som snurrade plattor främst på klubbar och i radion. I dag är dj-kulturen inte längre underground. Den har krupit upp ur underjorden, äntrat de stora scenerna och nått ut till den stora massan.
Idén till boken DJ-kirja – Näkökulmia suomalaiseen DJ-kulttuuriin började gro för ett par år sedan när fotografen Iina Esko och kulturmångsysslaren Matti Nives slog sina kloka huvuden ihop. Av ett par hundra dj:ar sållade de fram tjugosju män och kvinnor från olika håll i landet som tillsammans representerar olika genrer och olika tidsepoker.
Dj:arnas berättelser, som sammanställts av Nives, är en vandring genom musikens historia och förändringar i stadskulturen – från 1970-talets klubbkultur till dagens musikscen.
– Gemensamt för alla intervjuade är att kärleken till musiken i sig styrt valet att spela skivor, inte glorifieringen kring att vara dj. Det är något magiskt över stunden då publiken hittar en gemenskap via musiken, säger Matti Nives.
Han har hittar många gemensamma drag bland de intervjuade.
– De som är i 30-årsåldern, har hittat dj:andet via hiphop, oberoende av den genre de i dag spelar. De som är i 40-årsåldern har däremot gått via tekno och acid house och talar om dem som de sista genrerna inom klubbmusiken som inte lutar sig mot tidigare stilar. 40-plussarna poängterar också radions betydelse och program de lyssnat på och influerats av, berättar Nives.
Tidigare var det dj:arna som presenterade ny musik för musikdiggarna medan det i dag finns ett nästan oändligt utbud av musik i form av olika digitala tjänster.
Behövs dj:arna i dag när vem som helst i princip kan vara dj?
– I boken talas mycket om precis det här. Avståndet mellan publiken och dj:n har krympt och i stället växer dj:arnas roll som rekommenderare. När folk hör något bra kan de själva leta efter mer i stället för att tvingas vänta några veckor tills de hör artisten nästa gång. Å andra sidan har musikvärlden fragmenterats. Trots Spotify och digitaliseringen lever vinylen och är livskraftig.
Vinyl eller dator?
De intervjuade diskuterar också förhållandet mellan vinylspelare och dator som arbetsredskap.
– I boken förhåller sig dj:arna öppet till formatet och poängterar att det är upp till var och en hur man sköter det. En dj gör alltid ett förhandsval. För mig är vinylen något fysiskt, jag ser musiken framför mig och kan tekniskt göra helt andra grejer än med datorn. Jag förstår dem som reser mycket och väljer datorn, även om jag tycker att den tar bort en del av kommunikationen med publiken.
För att skilja sig från mängden är det enligt Nives viktigt att våga spela sådant som ingen annan gör och stanna utanför de rådande trenderna – eller i bästa fall skapa nya trender.
– Dj Orkidea, det vill säga Tapio Hakanen som är en av Finlands mest kända dj:ar, talar mycket om tilliten mellan publiken och dj:n. Ju mer man lyckas skapa en egen stämning växer förtroendet, och publiken blir mottagligare för sådant som annars inte skulle lyckas.
Den så kallade EDM-vågen (förkortning av elektronisk dansmusik) med artister som Swedish House Mafia och Skrillex i spetsen har under de senaste åren gett ett uppsving åt personifieringen och ett visst dyrkande av dj:ar.
– I boken berättar en del av de intervjuade om unga som vill vara dj:ar och inte bara en person som spelar bra musik. Men ett typiskt drag för den finländska dj-kulturen är att vi inte har så många kändisar förutom några enstaka som Jori Hulkkonen, Orkidea och Lil’ Tony.
I Finland går folk, enligt Nives, på klubb främst för musikens skull, inte så mycket för den dj som råkar spela där.
– I Storbritannien har man en starkare radiokultur med stora personligheter som Gilles Peterson. I Finland bygger kulturen mer på gemenskap, koncept och genrefester framför personer.
Kan en robot i framtiden ersätta dj:n?
– Teknoproducenten Jeff Mills har lyft fram idén. Men artificiell intelligens kan aldrig ersätta intuition, som en stor del av dj:ns verksamhet bygger på. Du måste hela tiden leva i stunden samtidigt som du är steget före och förutser stämningarna föra att kunna bygga upp den dramatiska bågen. Dj:n för publiken till platser den inte har varit på.
I kväll blir det utgivningsfest på Kuudes Linja i Helsingfors där 27 dj:ar som intervjuas i boken spelar skivor.
– Man släpar med en enorm hög med skivor men hinner spela kanske två låtar per dj. Det gäller att välja noga, säger Nives som själv spelar allt från jazz och soul till minimalistisk tekno.