Ett smörgåsbord är dukat
Ingen vet hur veckans sexton konserter kommer att utfalla, men Nils Schweckendiek, Petri Kumela och Sami Klemola är fulla av förväntan. Trion har planerat programmet för Nordiska musikdagarna som börjar på tisdag.
Nordiska musikdagarna är en anrik institution och festival som i 125 år varit något av ett skyltfönster för kompositionskonsten i de nordiska länderna. Länge bestämde de nationella kommittéerna vilka tonsättare som var goda nog att representera landet, men det förfarandet har gått i graven.
I år har programmet sammanställts av en konstnärlig ledartrio med dirigenten Nils Schweckendiek, gitarristen Petri Kumela och kompositören Sami Klemola som gallrat bland hundratals förslag. Herrarna är i princip glada över att ha fått välja och vraka bland bidragen, men ändå hade man hoppats på större fångst när näten vittjades.
– På ett sätt hade det varit roligt om vi fått in ännu vildare och mer vågade verk, men en viss konservatism är förståelig. Det har alltid funnits de som varit mera experimentella av sig och de som i högre grad vårdat och utvecklat traditionen. Bägge behövs, säger Petri Kumela.
– Samtidigt ska vi minnas att det inte är något självändamål att vara vare sig konservativ eller experimentell. Det viktigaste är äktheten, att arbetet är gjort med omsorg och hantverket är gediget, påpekar Nils Schweckendiek.
Sami Klemola betonar det som sagts tidigare och som gäller än.
– Stilarnas mångfald är oändlig.
Pluralistisk tidsålder
- Nordiska musikdagarna pågår i Helsingfors från tisdag till lördag. Festivalen firar i år sitt 125-årsjubileum.
- Under fem dagar framförs över 80 verk av 74 tonsättare på 16 konserter.
- Bland tonsättarnamnen märks Anders Eliasson, Perttu Haapanen, Asko Hyvärinen, Lauri Kilpiö, Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Riikka Talvitie och Jukka Tiensuu.
- I programmet deltar bland annat Tapiola Sinfonietta, Helsingfors stadsorkester, Uusinta- och Zagrosensemblerna, Helsingfors kammarkör och Lapplands kammarorkester, Temperakvartetten, Pink Twins och The Golden Horns.
Rubriken för årets festival är Parallella samhällen och syftar på de tre konsertserierna som herrarna sammanställt. Medan Schweckendiek svarat för kör- och orkesterkonserterna, har Kumela skapat en kammarmusikserie och Klemola en serie med klubbkvällar och installationer.
Några revolutionerande upptäckter tycks man inte ha gjort under arbetets gång, men vissa allmänna anmärkningar kan göras.
– Vi lever i en pluralistisk tidsålder, en tid då alla stilar kan leva sida vid sida och det inte längre finns en dogm som gäller. Samtidigt är det viktigt att sammanställa konserthelheter som känns meningsfulla för lyssnaren. Det betyder bland annat att inte alltför många stycken med liknande estetik spelas efter varandra, säger Schweckendiek.
– Till min glädje märkte jag att tonsättarens nationalitet spelar in förvånansvärt lite. När jag inledde arbetet var jag rädd att det skulle visa sig att ett land är överrepresenterat framom ett annat, men så tycks det inte vara. På sin höjd kan man se att vissa besättningar är mera allmänt förekommande i ett land än i ett annat, säger Kumela.
Konkurrerar med tv-soffan
Men vad har herrarna att säga till alla dem som funderar på att kanske komma, som känner sig kluvna mellan det otroligt lockande alternativet att än en gång bänka sig framför tv:n eller gå ut på konsert eller klubb?
– Jag skulle säga att sannolikheten för att man får uppleva något nytt som kan beröra en på djupet är större på Nordiska musikdagarna än framför tv:n. Dessutom kan den samtida konstmusiken beröra på ett helt annat sätt live än på skiva när man inte kan trycka på stop eller välja nästa spår. Den kan till och med kännas trist, tråkig eller irriterande i stunder som får sin mening i efterskott, menar Kumela.
Nils Schweckendiek säger att vanliga konsertbesökare kommit fram till honom och ibland påpekat att de hört något som de aldrig skulle ha lyssnat till på skiva eller ens i radion.
– Man upptäcker att det finns en speciell känsla i konserttillfället.
Stolta över programmet
Schweckendiek är speciellt nöjd över de musiker som medverkar och framför verken, orkestrar som Tapiola Sinfonietta, Lapplands kammarorkester och Helsingfors stadsorkester och dirigenter som John Storgårds, en kördirigent som Kaspars Putnins och en mezzosopran som Virpi Räisänen.
Sami Klemola lyfter för sin del fram tisdagskvällens spelning på Kulturfabriken Korjaamo. Då bjuds det bland annat på improvisation på instrument byggda av elektronikmusikpionjären Erkki Kurenniemi, till exempel klassiska syntetisatorer från 60- och 70-talen.
– Dessa är riktiga periodinstrument.
Petri Kumela berättar att fredagens konsert i Musikhusets övningssal Paavo medfört speciella utmaningar.
– På samma sätt som det finns beckmörka restauranger på olika håll i världen som ofta drivs av blinda, tänkte vi oss att vi kunde ordna en beckmörk konsert. Kanske får vi ta till UV-belysning eller något motsvarande för att musikerna ska se partituren, men i bästa fall hoppas jag lyssnaren kan förflyttas bortom tid och rum.
Alla tre herrarna vurmar avslutningsvis för familjekonserterna på lördag. Kl. 11 börjar konserten med elever från Helsingforsnejdens musikinstitut som konserterar i Musikhusets Cameratasal. Kl. 13 ordnas i Musikhusets foajé en konsert med två musiksagor, dels islänningen Hugi Guðmundssons The Deacon of Dark River och svenske Lei Feng Johanssons Olle och Skatan. Båda verk uruppförs under konserten.