Nationaloperan visar Fantomen på operan
Det är första gången Andrew Lloyd Webbers musikalklassiker sätts upp i Finland. Premiär blir det hösten 2015.
Fantomen på operan görs i en ny produktion med ny regi, ny scenografi och ny koreografi. Nationaloperans scen hör till de största där musikalen satts upp, något som medför extra utmaningar för scenteamet.
Operachefen Lilli Paasikivi säger att Nationaloperan ska vara ett mångsidigt hus för musikteater och att det länge funnits en beställning på att göra musikal.
– Det är femton år sedan vi gjorde Sweeney Todd, så visst är det dags. Dessutom är det speciellt roligt att det just är Fantomen på operan som sätts upp, säger hon med eftertryck.
Är inte musikalerna ett gebit som stadens teatrar tar mer än väl hand om?
– Jo, men just det här verket passar mycket väl för oss. Vi har en stor scen, stor orkester och har tekniska möjligheter att göra ett stort spektakel.
Paasikivi förnekar inte att Operan har ett ekonomiskt intresse i musikalsatsningen och att man kommer att använda intäkterna för att finansiera mindre lönsamma satsningar såsom nyskrivna operor. Totalt har huset prickat in 45 föreställningar under spelåret 2015–16. Premiären äger rum den 4 september 2015.
Provsjungning ordnas i januari och utgångsläget är att få en så bra besättning som möjligt. Alla sångare ska sjunga i mikrofon som estetiken påbjuder.
Tilltalande story
För regissören Tiina Puumalainen är Fantomen på operan en klassiker, ett verk som alla känner, med stark musik och en story som tilltalar.
– Vi talar om en av världens kändaste musikaler, som vi vet kommer att fungera med detta team i detta hus. Vi talar om en satsning av spektakulära mått, säger hon.
Musikalen baserar sig på en roman av Gaston Leroux med samma namn och utspelar sig på ett fiktivt operahus i Paris i slutet av 1800-talet. Och i musiken kryllar det av referenser till ett otal verk i operalitteraturen.
– För mig som regissör är det viktigt att storyn också fungerar på ett visuellt plan och att man förstår skeendena utan musiken. Att sagan handlar om ett operahus gör förstås att det finns en gnutta kärlek, ömhet och självironi i alltsammans.
Som en del av det visuella kommer man att använda sig av dansnummer som koreograferas av Osku Heiskanen. Dansarnas antal är tills vidare okänt.
– För mig är det ovidkommande hur många dansare jag har till sitt förfogande, men jag hoppas att kunna få så många som möjligt att röra sig, inklusive kören. Jag vill få alla att ge sitt yttersta och jag vet att till och med väggarna kan dansa i det här huset, säger Heiskanen.
Tidstroget epokdrama
Produktionen i Helsingfors kommer att göras som ett epokdrama och för scenografin svarar Teppo Järvinen. För honom handlar utmaningen till stora delar om att göra musikalen tidstrogen och redan nu har han varit i flitig mejlkorrespondens med regissören och sänt bilder fram och tillbaka.
– Det är nog en intressant surrealistisk bild som målas upp. Fantomen är ju i grund och botten bara vanlig människa. På ett sätt talar vi också om ett sexuellt uppvaknande och mötet mellan de fula, vackra och rika.
Enligt Järvinen sitter Fantomen på operan väl i tiden, trots att verket är nästan trettio år gammalt.
– Vi har redan länge sett en boom kring romantiken och det räcker med att man ser på hur tonåringar favoriserar filmer som Twilight. Romantiken ligger i tiden och det här är bara fortsättning på den historien.
Om man får tro operaledningen finns det också andra orsaker till att musikalklassikern sätts upp just nu. Bland annat har rättighetsinnehavarna nyss släppt sitt stenhårda grepp, vilket möjliggjort att man kan göra en helt ny produktion i stället för kopia.
Fantomen på operan visades första gången i London 1986 och har därefter visats för över hundra miljoner besökare. Det är den musikal som visats längst på Broadway.
I produktionsteamet i Helsingfors medverkar också kostymören Marjaana Mutanen och ljussättaren Timo Alhanen. Musikalen framförs på originalspråket engelska.