Förföriskt smink och rundgång i hjärnan
Tretton svenska konstnärer visar personliga mentala landskap – och förbättrar statistiken för hur mycket svensk konst som visas i Finland.
Gemensamt för de tretton konstnärerna på Gumbostrand Konst & Forms utställning 13 är ett lyckotal är upprepade geometriska former och mönster.
– Geometriska former har använts av både andligt inriktade konstnärer och konkretister. Här finns en blandning av olika förhållningssätt, säger utställningens kurator, bildkonstnär Mari Rantanen.
Hon tycker det är viktigt att ställa ut svenska konstnärer i Finland, eftersom utbytet annars oftare går i andra riktningen. En orsak är att antalet kommersiella gallerier där konstnärerna inte behöver stå för olika utgifter är få i Finland.
– Marknaden är liten, det finns heller inte så många konstsamlare här. Antalet museer är också rätt litet. Till exempel är Katarina Löfström och Kristina Matousch rätt kända i världen, men har inte ställt ut i Finland tidigare.
– Jag har väntat på en inbjudan, skrattar Löfström.
Katarina Löfström har en bakgrund som popvideoregissör på nittiotalet och har skrivit manus till videor med bland andra Madonna och Prodigy. Utställningens videoverk A Void är en meditativ resa genom ett landskap av igenkännbara och abstrakta former.
– Ända sedan jag var barn har jag sett olika abstrakta mönster när jag blundar, ofta när jag är trött eller håller på att somna. Det är fråga om en rundgång av signaler i hjärnan. Formerna påminner om visioner som uppstår i trans och återkommer i olika kulturer i mattor och krukor. Blixtformer och romber är vanliga.
I animationen blandas former hon ser när hon blundar med stillbilder från Disneys Alice i underlandet.
– Jag jobbar med video och musik för att åstadkomma en upplevelse av vila, man ska inte behöva tänka, säger Löfström.
Skönhet och avsmak
En form Kristina Matousch arbetar med är hålet.
– Hålet är ett eget språk, man tar bort material i stället för att lägga till.
Under vernissagens performance Make out stod hon i två timmar gömd i en cylinder där bara en kroppsdel syntes: tummen stack ut genom ett litet hål.
– Det handlar om att konstnären alltid förväntas visa upp sig, men jag visar bara tummen som ser ut som en snopp. En del blir rädda eller tycker det är äckligt och andra börjar skratta. När jag gjorde performancen i Kiel var det många äldre kvinnor som drog i tummen.
Färgpaletten i hennes andra verk har sitt ursprung på sminkavdelningen på NK i Stockholm och leder till tanken om måleriet som produkt.
– Smink är ju färg. Jag är samtidigt kritisk och fascinerad av hur vackert det är.
Matousch har gått på Nordiska konstskolan i Karleby, men ändå inte ställt ut i Finland tidigare, bortsett från en performance på Muu. Däremot har hon visat sina verk i Kiel, New Delhi och Hongkong.
Är svenska konstnärer sällan intresserade av att ställa ut i Finland?
– I min värld är det konstigt att man ska betala för att ställa ut på gallerier. Så fungerar det ju inte i Sverige. Men jag skulle gärna ställa ut på Anhava.
Charlotta Björkendahl, chef för Gumbostrand Konst & Form som öppnade i november i fjol, tror att man kommer upp till 40 000 galleribesökare under centrets första verksamhetsår. Det är lika många som Amos Andersons konstmuseum har på ett år och ett gott resultat för ett galleri på 30 minuters köravstånd från Helsingfors.
– Utställningen med verk av Årets unga konstnärer från olika år drog 8 000 besökare på åtta veckor och sommaren har varit bra eftersom vi haft öppet fem dagar i veckan i stället för tre. Det flesta som besöker designbutiken eller kaféet ser också utställningarna. Jag hoppas att det inte bara är nyhetens behag.
13 konstnärer
• 13 är ett lyckotal – samtidskonst från Sverige visas på Gumbostrand Konst & Form i Söderkulla till den 17.11.
• De övriga konstnärerna på utställningen är Magnus Alexandersson, Maria Bajt, Jacob Dahlgren, Jenny Granlund, My Ekman, Andreas Eriksson, Johan Löfgren, Jesper Nyrén, Anna Svensson, Fredrik Söderberg och Susanne Vollmer.