Prisad. Tonsättaren Kaija Saariaho har bland annat blivit känd för att kombinera akustiska instrument med elektronik och datorer i sina kompositioner. Nu får hon det prestigefyllda Polarpriset i Sverige. Foto: Matts Lindqvist.

”Polarpriset en total överraskning”

Hemlighetsfull som kärlek och död. Sådan är musiken. Det säger världsberömda tonsättaren Kaija Saariaho, som får ta emot det prestigefyllda Polarpriset av kung Carl XVI Gustaf.

Stockholm

Pop och rock är knappast den sortens musik som normalt förknippas med kompositören Kaija Saariaho.
Det oaktat får Saariaho ta emot prestigefyllda Polar Music Prize, instiftat av Stig ”Stikkan” Andersson, mannen bakom de gigantiska framgångarna för popens ikongrupp Abba.
Men helt obekant med popmusik är Kaija Saariaho självfallet inte. Hon lyssnade lite på rock och pop i unga år.
– Visst har det varit viktigt också för mig, mest när jag var yngre. Jag lyssnade bland annat på  Jimi Hendrix och väldigt mycket på jazzsångare, börjandes med Ella Fitzgerald.

Abba då? Nja, det var kanske inte Kaija Saariahos största idoler.
– Jag kan inte påstå att Abba har varit en viktig musikalisk påverkare för mig, men de är ju ett oerhört stort fenomen. Själv besökte jag just Abba-museet, säger Saariaho och skrattar.

Besöket på museet var en del av evenemangen kring Polarpriset. Nu är ju den stora kompositören också en del av Abba-museet eftersom Polarpristagarna, som utsetts sedan 1992, har ett eget rum på museet.

Och Saariaho är i celebert sällskap. Hon får priset tillsammans med musikern Youssou N’Dour från Senegal. Han får priset i genren populärmusik, Saariaho får det för sin klassiska musik. Priset delades ut i går av kung Carl XVI Gustaf vid en ceremoni i Stockholm.

Musiken gror i åratal
Polarprisets jury motiverar valet av Saariaho bland annat med att hon ”utvecklats till en unik kompositör” och att hon som ”dotter till en metallarbetare omprövar vad musik kan vara”.
Och att Kaija Saariaho lever för sin musik är inte att ta miste på. Vid en pressträff i går i Stockholm jämförde hon musik med alla livets övriga stora frågetecken.
– Musik är ett av de största mysterierna. Den är lika hemlighetsfull som kärleken eller döden. Musik är ett av livets grundelement.

Till Kaija Saariaho kommer musiken i tankarna. Hon har bland annat sagt att hon hör musik i kudden när hon ligger, och den kan ligga och gro i åratal innan den blir ett klart musikaliskt verk.

Vad vill du ge lyssnarna med din musik?
– Det kan jag egentligen inte säga. Först och främst är alla lyssnare olika och alla lyssnare har olika dagar bakom sig och de har alla sin egen historia. På sätt och vis vidarebefordrar jag genom min musik mina erfarenheter av världen och folk tar emot den på olika sätt. När du läser en dikt beror det på dig själv hur du uppfattar den, vad du älskar eller vad du eventuellt hatar. Det är samma sak med musik.

Stolt över priset
I dag bor Saariaho mestadels i Paris, där hon haft sitt hem sedan 1980-talet. Under sin långa karriär har hon fått ett flertal priser, bland annat Nordiska rådets musikpris , Grawemeyer Composition Prize och Sibeliuspriset.
Men trots all berömmelse uppskattar hon också Polarpriset.
– Det är ett oerhört fint pris och jag är så glad och stolt över att någon tycker att min musik är så viktig att den förtjänar ett pris. Det som också intresserar mig med det här priset är att det ges till representanter för två olika musikinriktningar. Det tycker jag är en ganska rolig idé.

Och som de flesta priser kom det som en överraskning.
– Totalt. När det gäller priser så går väl ingen omkring och funderar på ”ska de ge det till mig den här gången”. Det är nog viktigare att man håller tankarna på musiken.

Kaija Saariaho har precis blivit klar med det verk för orgel och orkester som hon berättade om i en födelsedagsintervju för Hbl för ett år sedan.
– Det blir premiär nästa år i slutet av maj i Montreal, Lyon och London, säger Saariaho.
Så nu tar hon itu med nästa projekt, en fjärde opera.