Ung talang. Ville Matvejeff är en verklig mångsysslare – dirigent, kompositör, pianist, festivalledare och businesstuderande vid finska Handelshögskolan. Foto: Tor Wennström

Mångsysslaren Matvejeff

Är det möjligt att driva ett operahus utan statligt stöd? Det här något Ville Matvejeff, en av Finlands mest eftertraktade unga musiktalanger, just nu utreder.

När vi träffas över en kaffe på Bulevarden känns det svårt att veta i vilken ända vi ska börja prata. Senast vi sågs ackompanjerade Ville Matvejeff en balettlektion på Nationaloperan, sex år senare är han en av de intressantaste finländska unga musiktalangerna. Han är en verklig mångsysslare – dirigent, kompositör, pianist, festivalledare och businesstuderande vid finska Handelshögskolan. Han upplever att studierna har gett ett viktigt nätverk inom finansvärlden.

– Genom att konsultera businessbekanta har jag fått ett mer jordnära perspektiv till konsten. Det finns mycket idealism i vårt samhälle och en tro på att staten alltid i slutändan kommer att backa upp konsten. Jag hoppas det förblir så, man kan aldrig satsa för mycket på konst. Samtidigt hörsammar jag handelsbran­schen och ställer mig frågan om det är möjligt att driva ett operahus utan statligt stöd? Frågan är säkert inte omtyckt, men vi utreder möjligheten för tillfället.

Med vi menar han företaget New Generation Opera – den nya generationens opera – som han har grundat och är konstnärlig ledare för. Grundtanken är att operakonsten behöver nya idéer, uttrycksformer, distributionskanaler och produktionsformer.

– Opera är en av världens finaste konstformer och skulle kunna bli tidsenligare. Det som stör mig mest är att konstformen ofta visuellt är så statisk. Den största utmaningen är att fylla de visuella kraven som den moderna människan har.

Hur kan ett operahus bli självförsörjande? Det har ingen lyckats med. Huvudargumentet är att biljetter som inte är subventionerade blir för dyra för att någon skulle betala för dem.

– Visserligen sägs det att Händel som hade tre teatrar i London på 1700-talet lyckades gå på plus utan kungligt stöd under en eller två säsonger. I dag finns möjligheten med mobila applikationer.

Opera blandas med film
New Generation Opera, NGO, vill blanda formuttrycket inom operakonst och filmregi till en filmliknande upplevelse och opera som filmas i realtid. De har precis börjat jobba med en modern tolkning av Mozarts klassiker Don Giovanni som under Erik Söderbloms regi visas under Helsingfors Festspel i augusti. Här blandas videoteknik med en parallellt löpande livefilm som visas på två vita dukar samtidigt så folk kan se föreställningen var som helst på sin mobiltelefon.

– Det är första gången den här tekniken används och första gången det över huvud taget är möjligt i och med ny trådlös teknik. Nokia är vår huvudsponsor. Vi filmar också backstage så publiken ser 360 grader i stället för 90.

Men kan man verkligen jämföra liveupplevelsen och stämningen i en konsertsal med det man ser på sin mobil? Matvejeff nickar men kommer raskt med ett svar:

– Det finns ändå inte plats för alla i salen. Teatersalen där man hör allt akustiskt är onekligen den främsta produkten medan andrahandsprodukten blir den som kommer ut i filmformatet och når en bredare publik. Det är dags att förnya scenkonsten, säger Matvejeff och fortsätter:

– Vi borde få nya operaverk och nya synpunkter på hur man gör drama i opera. Är tre timmar en rimlig längd när folk är vana vid tv-serier på sextio minuter? Hurdant koncept är befogat?

För att fiska fram nya talanger kommer NGO att ordna en stor internationell tävling, Call for Concepts, med start i höst. Tävlingen pågår ända till 2017. Tolv deltagarpar bestående av en kompositör och en librettist väljs ut, som får förverkliga sina koncept i en workshopföreställning där hela publiken får ge feedback.

– De bästa idéerna blir på det här sättet ännu bättre innan de realiseras. Det är viktigt att tonsättaren förstår dramat och att librettisten förstår att inte skriva för mycket text.

Efter första fasen väljs sex par ut som får skriva en längre kammaropera och 2017 har vi tre helkvällsoperor lagom till hundra års självständighet.

Matvejeff, själv 26 år gammal, tycker också att det är viktigt att lyfta fram den nya generationen av konstnärer eftersom många av våra internationellt mest framgångsrika musiker snart går i pension.

– Det är dags att ge vidare stafettpinnen till unga talanger. Det finns fina enskilda musiker, men inte en finsk operageneration i min ålder. Vi vill samla ihop de bästa av nya generationen och göra dem mera kända. Vi vill också öka det skandinaviska samarbetet.

Hierarkier luckras upp
Traditionellt har operavärlden liksom inom klassisk musik varit rätt hierarkisk och Matvejeff medger att den till vissa delar fortfarande är det. Samtidigt har det på många håll blivit lite av en modefluga att anställa unga dirigenter.

– Det gör mig glad. Samtidigt är det farligt att förlora äldre erfarna dirigenter.

Matvejeff är nyss hemkommen från Paris där han uppförde recitaler med Karita Mattila på Théâtre du Châtelet. Duon har under det senaste året uppträtt på de stora scenerna i Hong Kong, Zürich, Toulouse och London, där duon hyllades av The Guardian. För att klättra upp i karriären behövs förutom målmedvetenhet och hårt arbete vanligtvis också lite tur eller en äldre maestro. Så också i Matvejeffs fall. Det senaste året har Matvejeff varit anställd som husdirigent vid Malmöoperan.

– Det var Leif Segerstam som lockade dit mig.

Nyligen utnämndes han till chefsdirigent för Jyväskylä Sinfonia.

– Det är en väldigt viktig chans och framför allt min första egna orkester.

På Helsingforsdagen den 12 juni debuterar Matvejeff som dirigent för Helsingfors stadsorkester, den hittills största orkestern han dirigerat i Finland. På sistone har dirigentskapet tagit största delen av hans tid men samtidigt komponerar han också musik. Hans musik är mäktigt och visuell med något nationalromantiskt över sig.

– Färger och tavlor inspirerar mig. Vissa kollegor anser att det är lite barnsligt och gammalmodigt att göra något i det nationalromantiska tonspråket, men det struntar jag i.

Det ryktas om att Matvejeff ursprungligen skulle ha anlitats för att komponera musiken till National­operans balettsuccé Snödtrottningen som hade premiär i höstas. Tuomas Kantelinen komponerade verket på rätt kort tid. När Matvejeff får frågan om det stämmer stelnar han till.

– Jag ger inga kommentarer, men tycker att Tuomas skrev fantastisk musik.

Kanske finns det ett färdigt balettmusikverk som plötsligt dyker upp någon annanstans, kanske inte. Just nu håller han på med några större symfoniska stycken, en valthorns­konsert och en klarinettkonsert och ett större operaverk. Hur hinner man med allt?

– Planera väl, fokusera maximalt och lär dig att tacka nej.

Profil: Ville Matvejeff
• Bor i: Helsingfors, Tölö.
• Ålder: 26 år.
• Språk: Flytande finska, svenska, engelska, franska, tyska och lite italienska och ryska.
• Person som inspirerat mig: Esa-Pekka Salonen och Leif Segerstam har gett mig fina chanser. Axel Gallen-Kallela har inspirerat mig en del.
• Senast lästa bok: Henrik Berggrens Underbara dagar framför oss - en biografi över Olof Palme, på svenska faktiskt.