Anitha Schulman uppmanar alla att ta framfinporslinet. Foto: Angelica Söderberg/IBL

Porslin med tatueringskänsla

Det är synd att vi nordbor bara tar fram finporslinet när det är fest, säger Anitha Schulman som efter mer än tio år i tv-branschen sadlat om och skapat en egen porslinskollektion. Motiven är inspirerade av klassisk tatueringskonst.

– Jag är i grunden marknadsföringskommunikatör och har pluggat formgivning på skolorna Berghs och Forsbergs. Lite av misstag halkade jag in i tv-branschen. Där stannade jag tretton år. Det var både roligt och lärorikt, men jag gick ändå och drömde om att en dag jobba med formgivning.

På tv jobbade Anitha Schulman bland annat som projektledare och har arbetat med produktioner som Let's Dance och dokusåpan Robinson. Det var 2011, under föräldraledigheten med dottern Penny, som hon beslöt sig för att byta bana.

– Jag bestämde mig för att det var nu eller aldrig. Sedan gick allt väldigt fort.

Hösten 2012 jobbade Schulman dag och natt för att jobba ihop pengar för att finansiera sitt porslinsprojekt och våren 2013 kunde hon visa upp den första porslinskollektion Stories from the Sea. Porslin med motiv inspirerade av klassisk tatueringskonst.

– Jag var naturligtvis livrädd. Det är ganska dramatiskt att säga upp sig och grunda ett företag på egna sparpengar. Jag hade inga som helst utomstående finansiärer. Stundvis har det känts som om min man och jag levt på vatten och bröd den här våren.

Tatueringar inspirerar

Det var Anithas man Calle Schulman (son till den finlandssvenske journalisten Allan Schulman) som tipsade Anitha om tatueraren Erik Lööf.

– Calle har en massa tatueringar och genom honom lärde jag känna tatueraren Erik. Jag berättade om min vision och Erik hakade genast på. Att det blev havsmotiv beror på att jag förälskat mig i just sådana i tatueringar.

Schulman tycker att det är synd att man i Norden nästan uteslutande använder vitt, enkelt porslin.

– Här uppe i norr har man en annorlunda relation till porslin än i till exempel Frankrike och Storbritannien. Här låser man in finporslinet och plockar eventuellt fram det till julen. Till vardags ska det vara så himla vitt och minimalistiskt. Jag ser det som en del av mitt uppdrag att ändra på detta. Vackert, mönstrat, färggrant porslin borde användas dagligen.

När designern Stella McCartney öppnade sin butik i Stockholm hörde hon av sig och ville använda Schulmans porslin under öppningsfesten. Senare beställde hon även privat en servis.

– Det var då det lossnade. Jag kan inte påstå att jag driver in enorma summor, men tre månader efter lanseringen går företaget runt.

Schulmans idé bygger delvis på en individualistisk tidsanda.

– Nu för tiden vi alla vill vara speciella och ha en unik inredning. Man kan beställa mitt porslin med sina egna initialer eller varför inte ge bort en servis som bröllopsgåva med brudparets? Dessutom hoppas jag att man fritt kombinerar färgerna.

Det kommer en ny kollektion i höst. Samma tatuerare, men nu kommer motiven att handla om land, Stories from the land. Nästa projekt Anitha Schulman ger sig in på är att designa möbler.