Ellen Ödahl och Noona Leppinen jobbar med publikarbete på Svenska Teatern.

Äta, prata och uppleva teater

I lördags ordnade Svenska Teatern en amerikansk brunch i anknytning till pjäsen En familj. Tanken med brunchen var att kombinera teater med mat och föra publiken närmare pjäsen. Och att rätt och slätt få folk att prata mer om teater.

– Att kombinera mat och teater är inget nytt koncept. Klockriketeatern har länge gjort det med sina soppföreställningar lunchtid. Det handlar om att göra teaterbesöket till en social upplevelse, säger teaterpedagogen Noona Leppinen som ansvarar för publikarbetet på Svenska Teatern.
Publikarbetet går i praktiken ut på att bjuda in publiken till diskussioner kring aktuella pjäser. Det kan vara ett samtal med skådespelarna efter föreställningen eller lördagsbrunch före en matiné.
– Vi vill öppna upp teatern och få publiken att närma sig scenen. Delvis handlar det också om att lära publiken att prata om teater, säger Leppinen.
I bland annat Sverige, England och på finskt håll är publikarbete redan ett etablerat fenomen.
– Operan har en hel avdelning som jobbar med publikarbete, Nationalteatern och Stadsteatern har också hållit på med det i många år. På finlandssvenskt håll är det relativt nytt, säger Leppinen.
– Svenska Teaterns satsning på publikarbete handlar också om att människor vill ha allt mer dialog och upplevelser. Vi har experimenterat med olika teman på bruncherna beroende på pjäsens innehåll, säger kulturproducenten Ellen Ödahl som ansvarat för brunchkonceptet på teatern.
Ödahl säger att man genom publikarbetet också vill nå nya målgrupper och därmed locka en ny publik till teatern.
Lilla Teatern har ordnat föreställningar på restauranger och sedan 2005 bjuder man in både publik och press till pjäspresentationer där ordet är fritt.
– Vi funderar ständigt på nya sätt att öppna upp teatern för både ny och gammal publik, säger Fredrik von Koskull som jobbar med marknadsföring på Lillan.
På Teater Viirus finns det olika typer av publikarbete. Teatern jobbar med skolgrupper som får träffa skådespelarna efter föreställningen och året som gått har Viirus jobbat med ex-kriminella, marginaliserade unga och nyfinländare.
– Helsingfors stad gett Viirus ett extra anslag för socialt engagemang av den här typen, säger Matilda Sundström, administrativ ledare på teatern.
Enligt Sundström är det först på sistone som Teaterhögskolan erbjudit kurser i publikarbete.
– Våra skådespelare hör till den första årskursen på Teaterhögskolan där publikarbete ingick i utbildningen. Jag tror att den nya generationens skådespelare har en annan inställning till publikarbetet och gärna jobbar med publiken. Jag kan tänka mig att en äldre generation är mer reserverad och vill fokusera på konsten, säger Sundström.
– Vi är väldigt nöjda med vårt publikarbete. Många av de gymnasieelever som pratat med skådespelarna efter föreställningen kommer tillbaka för att se andra pjäser, tillägger hon.
Föreningen LUST (Långsiktig Utveckling av Svenskspråkig Teater) erbjuder skolklasser eller andra grupper två teaterguider som tillsammans med klassen ser en föreställning och gör efterarbete. Bland annat Viirus har gjort publikarbete tillsammans med LUST.