Skriver ihop. Marianne Andersson, Katarina von Numers-Ekman och Jessica Edén debuterar som hörspelsdramatiker. Foto: Susanna Vainioranta.

Radioteatern satsar på komediserie

En gårdskarl som fortfarande bor med sin mamma, en tandläkare som har ihop det med sin sköterska och en transvestit. Alla bor de på Apollogatan 25 B i Helsingfors, där Radioteaterns vårsatsning, komediserien O-hyra utspelar sig.

För manuset står Marianne Andersson, Jessica Edén och Katarina von Numers-Ekman, alla med erfarenhet av journalistiskt eller skönlitterärt skrivande från förr. O-hyra är däremot deras debut som dramatiker.

Serien är ett resultat av Labbets hörspelskurs under ledning av Radioteaterns dramaturg Janina Jansson.

På svenska Yle fanns det en idé om att göra en hörspelsserie som utspelar sig i ett höghus och att kursdeltagarna skulle skriva manus.

– Skrivprocessen har bara varit lätt och rolig, inga kriser och inga gräl. Hoppas att det kommer att vara en lika rolig process för lyssnarna att ta emot hörspelet, beskriver Jessica Edén sin erfarenhet av samarbetet.

– Det har gått som på räls och varit förvånande lätt. Jag tror det har att göra med att vi alla har haft våra egna karaktärer, tror Marianne Andersson.

Rent praktiskt har de delat upp skrivarbetet så att de har sina egna personer och hushåll i serien. Katarina von Numers-Ekman står bakom gårdskarlen och hans dominanta mamma. Marianne Andersson har skrivit om tandläkaren som är tillsammans med sin unga sköterska. Jessica Edéns rollfigurer är en ensamstående mamma, hennes son och dementa pappa samt en transvestit som bor med sin hund.

Vad är roligt?

På kursen fick de lära sig teori om radiodramatikens verktyg och byggstenar. De hade bland annat besök av dramaturgen Marina Meinander som berättade hur man utvecklar berättelsen och karaktärerna och skapar dramatiska bågar.

– Vi tog lite efter där och hade stora papper på väggarna och försökte skissa upp och brainstorma. Jag har lyssnat mycket på radioteater, men aldrig tänkt på hur nära film det ligger just beträffande klippteknik och annat. Det är på sätt och vis en sorts blandning av teater och film, säger Katarina von Numers-Ekman.

Under skrivprocessen har de diskuterat mycket kring vilken sorts humor som fungerar. En insikt har varit att situationskomik kräver att karaktärerna är ordentligt utvecklade och känns verkliga.

– Då är det betydligt lättare att skapa humor, inte bara i situationen, utan i själva dialogen genom hur personerna pratar. Om inte personerna är fylliga och tredimensionella blir också humorn platt, säger Katarina von Numers-Ekman.

Hon tycker det är svårt att sätta fingret på varför man skrattar när man skrattar.

– Humor där man känner igen sig funkar ofta, saker som skruvas till, men ändå håller sig inom det trovärdiga och realistiska. Tvisten eller överdriften ska inte vara för stor, men ändå fungera som ett överraskningsmoment.

Vardaglig stämning

Jessica Edén säger att processen lärt henne att allt inte behöver vara så djupsinnigt, svårbegripligt och högkulturellt.

– Jag tror att radioteater och hörspel kan kännas svårt för en del lyssnare. Jag hoppas att serien ska vara lättillgänglig för dem som inte är vana vid att lyssna på hörspel, att den ska få dem att inse att hörspel kan vara ganska kiva.

– Det är egentligen en väldigt intim och spännande form av dramatik. Ljudböcker är ju populära nu för tiden, steget borde inte vara långt till att också konsumera hörspel, säger Katarina von Numers-Ekman.

En fortsättning i form av en andra säsong är redan planerad. Till att börja med blir det fyra julavsnitt som ska skrivas under våren och spelas in i höst.

O-hyra börjar i Radio Vega lördag 2.3 kl. 12.15.