SÄNDARE. Svenska poddcastproducenten Daniel Golling lyssnar själv gärna på Alex & Sigge, Värvet och Obiter Dictum, som han kallar ”populärkulturnörderi på hög nivå”. (FOTO: Gustav Mårtensson)

Säg det på din egen kanal

I Sverige verkar 2013 bli poddsändningarnas år. I stället för att starta en blogg spelar man nu in sina tankar och analyser. Först var det radio­profilerna och sedan följde kändisarna efter med sina egna poddar. Nu är det sakkunniga och helt vanliga privatpersoner som pratar ut.

I fem år jobbade Daniel Golling som chefredaktör, först på arkitektmagasinet Forum och senare på design- och arkitekturtidskriften Form. I november sade han upp sig och frilansar nu som skribent och radio­pratare i den egna poddprogrammet Summit som han producerar tillsammans med vännen och kuratorn Gustaf Kjellin.

Summit hade premiär i mitten av januari 2013 och handlar uteslutande om design och arkitektur. I det första avsnittet diskuterade Golling och Kjellin bland annat om den vertikala slummen i form av Torre David, ett höghus i Caracas i Venezuela som annekterats av invånare som gjort huset till sitt, och om klädföretaget Marni som lät fångar skapa en möbelkollektion. Summit är dessutom officiell mediepartner under designveckan Designmarch i Reykjavik den 14–17 mars.

Luuk & Lokko inspirerade
– Min samtalspartner designern Gustaf Kjellin och jag känner varandra sedan tidigare. Vi gillade båda podden Luuk & Lokko med Kristian Luuk och Andres Lokko och började prata om att göra en egen podcast.

Golling och Kjellin undersökte marknaden och kom fram till att det ännu inte fann en poddsändning som handlade om design och kultur.

– Hittills består de populäraste poddarna av kändisar som pratar om sig själva, men jag tror att det finns en nisch för poddar med ett seriöst budskap och en tydlig inriktning.

– Vi upplevde att det fanns ett behov för ett nischat och seriöst poddprogram om design och arkitektur. Varken Gustaf eller jag har jobbat med radio, men eftersom man bara behöver en dator och en mikrofon för att göra en podd beslöt vi oss för att bara sätta i gång.

Enligt Golling är det fantastiska med poddsändningar just folkligheten. Vem som helst med en dator kan göra en sändning.

– Vi klipper och mixar själva i gratisprogrammet Garageband på våra datorer. I början var vi lite taffliga, men eftersom vi båda är intresserad av teknik har vi lärt oss fort.

En bra podd ska enligt Golling ha en tydlig nisch samt en profil och ett personligt tilltal.

Nya finansieringsmodeller
– Det bästa med podden är enkelheten och att man inte är bunden till en tablå. Man kan prata längre eller kortare beroende på samtalets utveckling. Personligen tycker jag att det är viktigt att låta folk komma till tals och prata länge. Dessutom kan man vara snabbare och mer aktuell än i ett magasin med lång pressläggning.

Hur man ska sköta finansieringen är ännu oklart, men Golling räknar med sponsorer, samarbetspartner eller annonsörer.

– Jag tror, vare sig det handlar om tidning, tv eller radio, att folk är beredda att betala för kvalitet. Det ska inte vara för stora summor och det ska vara enkelt och smidigt.
 

NÅGRA NISCHADE "PODDAR" 

Allt vi säger är sant
Författarjournalisterna Lisa Bjärbo och Per Bengtsson pratar om ungdomslitteratur.


Internetworld
Poddsändningar om internet och bland annat hur man kommer i gång med en egen podd.


Ligga med P3
SverigesRadios podd om sex.


Den blå Hästen
En podd om Europas historia (skapad av VärvetKristoffer Triumfs hustru Malin Åkersten Triumf).


Hon som inte rodnar
Redaktör Frida Lindholms podd om framgångsrika kvinnor.


Medierna i P1
Mediekritik och diskussion på hög nivå.