LJUSMÅLARE. Christoffer Relander är självlärd inom fotokonst.

Håll handen stadig och släpp in ljuset

Det är den typiska historien: Fotograf Christoffer Relander är ännu inte ett känt namn hemma i Finland, men nog utanför vårt lands gränser.

När Christoffer Relander gjorde sin militärtjänstgöring vid Nylands brigad, fick han i slutet av 2008 en plats i beväringskommittén som grafiker och fotograf.

– Jag hade studerat grafisk design, men några fotokunskaper hade jag inte på den tiden. Jag fotograferade främst till tidningen Fanbäraren, och andra uppdrag som pass- och gruppbilder. Men jag glömmer aldrig när jag fick i uppdrag att fotografera en brandövning.

Fotograferingen visade sig bli utmanade eftersom det var beckmörkt och fullt av rök.

– Det gjorde att jag inte kunde använda blixt, utan var tvungen att ta långa, handhållna exponeringar från låg position. Bilderna blev väldigt annorlunda än de jag vanligtvis tog, men de gick att använda i tidningen.

Christoffer fastnade för tekniken med långa handhållna exponeringar som gör att bilderna påminner mer om målningar än vanliga fotografier.

Fotobloggen gav jobb
Efter tjänstgöringen saknade Relander brigadens kamera och beslöt sig för att köpa en egen.

– I samband med det startade jag också en fotoblogg vid namn Hobbyfotografen på portalen Ratata.fi.

I början experimenterade han mycket med landskapsbilder, porträtt och dokumentära bilder.

– Efter hand började jag få fotouppdrag via bloggen – bröllop, porträtt och redaktionella bilder. Att jag köpte en egen digitalkamera visade sig bli en bra investering.

År 2010 tog bildbyrån Maskot i Stockholm kontakt med Relander. Eftersom bildstorleken och kvalitén plötsligt fick större betydelse beslöt han sig för att uppgradera från APS-C till småbildsformat.

– Min nya kamera var en Nikon D700, den hade en specialfunktion som tillät mig att kombinera bilder i kameran, det vill säga multiexponering. Jag blev snabbt fascinerad av att experimentera med tekniken. Många har säkert någon gång glömt att spola fram filmen efter att de knäppt en bild, och i stället tagit en bild till på samma filmsnutt. Tekniken och resultatet är det samma digitalt.

Experiment och effekter
– Mina första multiexponeringar liknar inte alls dem jag tar i dag. Då använde jag knappt överexponering alls vilket i dag är en viktig del av min stil och teknik.

Snart fick också kameraföretaget Nikon Sverige upp ögonen för Christoffer.

– Jag antar att de hittade mig via någon publikation på nätet. De trodde först att jag var svensk, men förmedlade mig senare till Nikon Finland som också visade intresse för ett samarbete. Firmans Hongkong-avdelning kontaktade mig i ett senare tillfälle angående en intervju.

Sedan mitten av sommaren har Relander fått en hel del intervjuförfrågningar och uppmärksamhet runt om i världen. Han har bland annat figurerat i branschtidningarna Nikon Pro Magazine, DC Photo, SHUTR, Stuff och Digital Camera Polska. Det har också funnits intervjuer med Christoffer i LA Times, Oprah.com, Colossal, the Huffington Post och Nikon Hong Kong.

– Fotografering är som mest givande när jag upplever att jag lyckas fånga något är tilltalande och estetiskt. Med multiexponering blir det förstås mer surrealistiskt, men bilden kan ändå vara estetisk och tilltalande. Multiexponeringstekniken är rätt så krävande, därför kan en lyckad multiexponering kännas mer välförtjänt än en vanlig exponering. 

Kolla Christoffers bilder på hans hemsida.