GER LIV. Creative director Eliza Jäppinen grundade produktionsbolaget Boutique som gör animationer och reklam. (Foto: Leif Weckström, beskuret)

Reklam inspirerar Elizas animationer

Produktionsbolaget Boutique flyttade nyss in i Schildts förlags ståtliga gamla lokaler på G18. Här jobbar elva personer med animationer för tv, film och reklam. En av bolagets tre grundarna, Eliza Jäppinen, har precis kommit hem från Cannes där hon förhandlat med bland andra brittiska BBC, amerikanska animationsjätten Disney och inhemska Yle. Det går bra nu.

Fram tills hon var åtta år gammal bodde Eliza Jäppinen i Nickby i Sibbo. Då pappa fick en tjänst som astronom i USA flyttade hela familjen till Hawaii, där Eliza bodde i sju år. Sedan bar det av hem till Finland igen.

– Jag lärde mig aldrig finska och gick arbetslös en tid efter gymnasiet. Till slut blev jag erbjuden ett jobb på folkhögskolan Sveps, där jag hann jobba som sekreterare i ungefär två timmar innan jag fick börja hjälpa eleverna med Photoshop och Illustrator. Plötsligt var jag lärare på skolan.

Senare kom Jäppinen in på Konstindustriella högskolan och fick jobb på en reklambyrå. Nu är hon delägare i produktionsbolaget Boutique, lustigt nog i samma lokaler där Sveps en gång låg.

Ett hem för kreativa

– På Boutique har alla olika titlar och arbetsuppgifter, men kan i praktiken göra allt från början till slut i en produktion. Gör man bara en sak blir man lätt uttråkad och tappar sin kreativitet, därför uppmuntrar vi alla medarbetare att göra olika uppgifter, säger Jäppinen som själv använder titeln creative director.

Anttu Harlin, Joonas Utti och Jäppinen jobbade länge på samma reklambyrå och beslöt sig efter en tid att tillsammans grunda ett bolag som skulle vara ett hem för folk med kreativa yrken.

– På min förra arbetsplats jobbade man i ett mycket högt tempo och en dag kom jag på mig själv med att vara både elak och ironisk när jag diskuterade en produktion. I en kreativ bransch är det ibland svårt att skilja mellan sin person och det man skapat och hård kritik kan såra människor. På Boutique försöker vi vara snälla mot varandra. Det är inte alldeles enkelt att vara snäll och ändå göra business, man får anstränga sig lite extra. Och så måste man vara bäst i branschen, säger Jäppinen.

Reklam inspirerar

Just nu går det bra för Boutique och Jäppinen säger att bolaget haft stort hjälp av organisationen Finnanimation som hjälper finländska animationsbolag att knyta internationella kontakter. Boutique specialiserar sig på att göra animerade karaktärer, men tjänar fortfarande mest på reklamjobb.

– Alla här tycker att det är sjukt roligt att fundera på karaktärer och hurdana personligheter de kunde ha. Det finns så mycket man kan säga om ett ämne eller en produkt genom en karaktärs personlighet.
Jäppinen tillägger att företaget ändå alltid kommer att skapa reklam i någon form.

– Vi använder också våra animerade karaktärer i reklam. Jag tycker att reklamen har ett onödigt dåligt rykte i Finland. Vi får en massa inspiration från reklamvärlden. Det är en bransch som ständigt måste vara aktuell och relevant. Dessutom betalar reklamen för det mesta som är kreativt i vår kultur.

Disney begärde hjälp

Eliza säger att hon lägger ner sin själ i arbetet och att hennes egen personlighet skymtar fram i många av hennes karaktärer, men samtidigt som hon älskar det kreativa i att hitta på historier gillar hon också entreprenörsdelen av jobbet.

– Jag gillar att skapa och att göra business och någonting måste Boutique göra rätt eftersom Disney hörde av sig och ville att vi skulle hjälpa dem att utveckla karaktärerna för en ny serie de jobbar med.