Gungan i Duvemåla hage. Maria Ylipää som den unga och trosvissa Kristina i Björn Ulvaeus och Benny Anderssons musikal om emigranter som flyr undan svält och misär. Foto: Cata Portin

Björns …och Bennys …Kristina …har sisu

Nu hägrar den enorma östeuropeiska marknaden för Benny Anderson och Björn Ulvaeus. När musikalen Kristina från Duvemåla väl har etablerat sig i Finland hoppas Benny Andersson och Björn Ulvaeus att också Baltikums och Rysslands teaterscener blir intresserade.

– Kristina har sisu, tycker skådespelaren Maria Ylipää och brister ut i ett pärlande skratt.
– Sisu måste man ha om man vågar bryta upp från hem och släktingar och resa över havet till ett annat land.
Maria Ylipää är Benny Anderssons och Björn Ulvaeus Kristina, huvudpersonen i Kristina från Duvemåla som bygger på Vilhelm Mobergs utvandrarromaner. När bara några dagar återstår innan det blir premiär kan varken Björn eller Benny låta bli att ösa superlativer över sin stjärna.
– Man kan inte sätta upp Kristina från Duvemåla utan att ha en Kristina av Marias kaliber, säger Björn Ulvaeus.
– Efter att ha sett Kristina från Duvemåla uppemot 88 gånger blir jag fortfarande berörd när jag hör och ser Maria. Det är ganska bra, tycker Benny Andersson.

Detta är första gången Kristina från Duvemåla sätts upp utomlands. Vad har överraskat er mest?
– Att vi hittade så bra skådespelare för huvudrollerna. De klarar sig över förväntan, säger Björn Ulvaeus och påpekar att Benny Andersson och han endast bryr sig om den konstnärliga kvaliteten.
– Prestige och sådant skiter vi i.

Hur känns det att höra Kristina från Duvemåla på finlandssvenska?
– Underbart. Det är en njutning att höra orden ur de munnarna och det var något jag såg fram mot redan från början.
Uppsättningen på Svenska Teatern är ungefär hälften så stor som den ordinarie uppsättningen av Kristina från Duvemåla som hade premiär i Malmö 1995. Det nya mindre formatet är ett trumfkort med tanke på en eventuell export till Baltikum och Ryssland.
– Nu är Kristina en musikal i ett format som går att flytta och som passar på de flesta scener, säger Benny Andersson.
Varken Benny Andersson eller Björn Ulvaeus döljer att de gärna ser att allt fler dörrar öppnas för Kristina.

Vilhelm Mobergs utvandrarskildring är den mest lästa och mest älskade klassikern i den svenska litteraturen. Var ni rädda när ni gav er in på projektet?
– Ja, det var vi, medger Benny Andersson.
– Det tog lång tid innan vi insåg att nu får Vilhelm Moberg låta oss vara. Musikalen är vårt verk. Skräcken försvann först efter premiären när Vilhelm Mobergs familj och Vilhelm Moberg-sällskapet tackade oss och tyckte att vi hade gjort ett gott jobb.

Antiauktoritär
Kristina från Duvemåla regisseras av Lars Rudolfsson. Rudolfssons arbetsmetod är icke-auktoritär. När man ser honom jobba är det som om han lekte fram sina regianvisningar med ständigt uppmuntrande och glada hejarop åt ensemblen.
– Jag hoppas att ensemblen inte förväntade sig bestämda order. Jag hör till dem som tror att ömsesidig respekt ger goda resultat, säger Rudolfsson.
Veronika Mattsson, som tillsammans med Kent Sjöman är de enda ur Svenska Teaterns ordinarie ensemble som medverkar, beskriver Lars Rudolfsson som en fenomenal regissör.
– Han arbetar med både hjärtat och hjärnan och han använder aldrig papper utan han minns allt.