Vill se dialog. Det blivande storförlagets vd Barbro Teir tror att turbulensen kring fusioneringen skall lägga sig till sommaren.  LEHTIKUVA / Kimmo Mäntylä

Teir: Konstruktiv dialog behövs mellan författare och förlag

En författararbetsgrupp hoppas på diskussion med den ekonomiska ledningen i det nya förlaget efter att Schildts fusioneras med Söderströms.

Det är en dryg månad kvar tills Schildts och Söderströms personal flyttar in under samma tak på Bulevarden 7 i Helsingfors. För närvarande pågår en intensiv renovering i lokalen. I januari ska befattningsbeskrivningarna slås fast och det nya bolagets logo tas i bruk. Budgeten är gemensam från och med 1 februari 2012 då Schildts & Söderströms verksamhet kommer i gång officiellt.
Samordningen av bolagen påbörjades genast efter att fusionsbeslutet fattades i november. Barbro Teir, vd för Söderströms och blivande vd för det nya förlaget, räknar ändå med att det kommer att ta en tid innan verksamheten normaliseras.
Utgivningen för nästa år var i stort sett fastslagen redan innan det blev klart att förlagen går ihop. Några dramatiska förändringar i prioriteringarna kommer därmed inte att vara aktuella åtminstone inom den närmaste framtiden.
– En skillnad är att vi hittills importerat rikssvenska titlar på allmänna sidan, men den biten kommer vi att lägga ner från och med hösten. Bokhandlarna kan lika väl ta in titlarna direkt och många kunder köper de här böckerna från nätbokhandeln Adlibris. På läromedelssidan är framförhållningen ännu längre. Vilka satsningar som prioriteras kommer antagligen att synas först 2016 i samband med läroplansförnyelsen.
 

Värnar om bred utgivning
Enligt Teir finns det inga planer på att minska antalet titlar och inte heller att göra utgivningen snävare.
– Både Schildts och Söderströms har haft en väldigt bred utgivning med såväl poesi, barnböcker, noveller, essäer och olika typers fackböcker. Den här linjen är vi väldigt måna om att hålla fast vid.
Teir poängterar också vikten av att upprätthålla möjligheterna till gränsöverskridande skapande – något som hon ser som karakteristiskt för den finlandssvenska litteraturen.
– Vi får väldigt ofta hjälpa bokhandlarna med att definiera vilken genre en bok tillhör eftersom verken inte är lätta att klassificera. Jag tror att många författare upplever att det är tufft att skapa utan att snegla på kategorier, målgrupper och försäljningssiffror. Vi vill stöda författarna att hålla fast vid den konstnärliga aspekten och skapa en frizon för dem att göra det de är bäst på.
Teir hoppas på att det nya förlaget ska kunna erbjuda allt fler finlandssvenska författare en möjlighet till att samtidigt komma ut på finska.
– Schildts har därtill köpt rättigheter till anglosaxiska verk som kommit ut på finska. Också det här har visat sig vara en bra satsning både litterärt och ekonomiskt som vi gärna fortsätter med.
 

Kommer folk att bli uppsagda?
– Vi jobbar med budgeten och har tagit del av ägarnas ekonomiska målsättning för två år framåt. Nu diskuterar vi hur vi ska nå målet, mer än så kan jag inte säga.
 

”Illa med brist på konkurrens”
Många författare reagerade med bestörtning på fusionsbeslutet, som fattats utan att författare hade inbjudits till dialog. Att ekonomisk effektivitet gick före andra värden var ohållbart, konstaterades det i många inlägg.
Enligt Teir var kritiken förutsägbar.
– Den är alldeles befogad. Att möjligheterna att publicera på flera ställen minskar är en nackdel särskilt för nya författare som ännu inte slagit igenom. Och jag är den första att instämma i att det alltid är illa med mindre konkurrens.
Teir poängterar vikten av att samarbetet mellan författare och förlag fungerar bra. För att få feedback av författarna har förlaget tillsatt en arbetsgrupp där bland andra författarna Peter Mickwitz, Henrika Andersson, Monika Fagerholm, Birgitta Boucht och Peter Sandström ingår. Arbetsgruppen ska diskutera konkreta frågor om till exempel manus och marknadsföring, men också litteratur mer allmänt. Gruppen har hittills mötts en gång och ska enligt planerna samlas varannan månad under en längre tid.


Monika Fagerholm säger sig först ha varit tveksam till att delta i gruppens arbete, eftersom hela beslutet om fusionen fattades utan att någon annan än den ekonomiska ledningen visste någonting om vad som skulle ske.
– Fortfarande känns det som att ägarna vill göra om förlagsverksamheten till något som passar dem, i stället för att lyssna på dem som också vet en hel del, det vill säga även författarna, säger Fagerholm.
Men hon insåg också att det fanns konkreta saker som var viktiga att föra upp till diskussion.
– Jag fick intrycket att de människor som sköter om pengarna skulle hållas så skyddade som möjligt för oss bökiga författare på verkstadsgolvet, och att vi hade först Stig-Björn Nyberg och sedan Barbro Teir som buffertar som det var meningen att vi skulle avreagera oss på. Men i själva verket är det så att det är nu diskussionen skall börja. Hur man än vänder och vrider på saken så är fusionen inte enbart ett ekonomiskt beslut utan ett mycket stort kulturpolitiskt beslut, och att få i gång en dialog med förlagets styrelse och Konstsamfundets vd är ett måste. Om uppdraget är att göra pengar, vem tar då ansvar för de kulturpolitiska konsekvenserna? Är ett ”nollresultat” inom tre år viktigare än den finlandssvenska litteraturens framtid? Sanningen är ju att skönlitterär utgivning i Svenskfinland aldrig varit någon ekonomiskt lönsam affär, säger Fagerholm.
– Hur som helst, det måste finnas en konkret adress, någon som bär det kulturella ansvaret. Om inte Konstsamfundet eller förlagets styrelse, så vem i så fall?
– Förlagsverksamhet är ingen texthantverkarverkstad och att skriva böcker är inte att sitta hemma och ”producera” texter på löpande band.
 

Maktbalans
– Jag uppskattar väldigt mycket att författare nu engagerar sig konstruktivt för att hitta så bra arbetssätt och rutiner som möjligt. Fusionen har öppnat möjligheter att se på förlagsverksamheten med nya ögon. Många saker kan göras bättre, säger Barbro Teir.
 

I författararbetsgruppen som tillsattes av den nya ansvariga förläggaren Mari Koli ingår två författare från Schildts och tre från Söderströms. Avspeglar det här en statushierarki inom det nya förlaget?
– Det är ingen hemlighet att Schildts fusioneras in i Söderströms. Men vi vill se det hela som en sammanslagnig av två jämnstarka förlag, med olika starka sidor som skall komplettera varandra. Schildts har de facto en något större omsättning än Söderströms men på det stora hela taget är de ganska jämnstarka.