Insatt. Mike Pohjola är författare till tre rollspelsböcker. I september släpps hans nyaste bok. Foto: Anton Sucksdorff.

Nördarnas guldålder

Mängden publicerade rollspelsböcker har gått från några enstaka till över tio bara i år. Norden är fortfarande rollspelarnas förlovade region.

– I Danmark är rollspel för barn populärare än scoutläger. Där samlas tusentals barn på veckosluten för att spela. Föräldrarna klär ut sig till monster och ungarna gaddar ihop sig i lag, säger Mike Pohjola, och han borde veta vad han pratar om.

På cv:n stoltserar allt från studier i filmmanusskrivande vid Aalto-universitetet, skapare till minst tio liverollspel, författare till tre publicerade rollspelsböcker och informatör för Nordiska föreningen för rollspelare. I september släpps hans nyaste bok, som den här gången är en själbiografisk roman som går under namnet Ihmisen poika.

Men rollspel är inte bara barnlek. Det finns strikta regler och förutbestämda hierarkiska strukturer för hur spelets gång styrs. Däremot är slutet alltid öppet – det är skillnaden till bland annat återuppföranden av historiska slag.

– De röda kan vinna ett liverollspel som handlar om inbördeskriget. Utgångsläget är alltid det samma, men vem som lyckas nå sitt mål vet man aldrig på förhand.

Förströelse och allvar
En välplacerad spjutspets i ett liverollspel är lika dödlig som i verkliga livet. Och spjut är fortfarande populära. De flesta som håller på med liverollspel håller sig fortfarande till medeltida Tolkien-inspirerade miljöer – men det håller på att ske en förändring.

Från att ha varit "bara" på skoj, har rollspel tagit steget ut i vuxenvärlden och blivit en uttrycksfull konstform. Men nydanande sker aldrig utan groll.

– De äldre spelarna tyckte att det slutade vara roligt när det blev för allvarligt, men nu har vi märkt att konst också kan vara roligt, säger Pohjola.

Öppnar ögonen
För tio år sedan var trenden inom rollspel samhällsfrågor, nu har spelen nått personligare plan. Tunga frågor som sexualitet, utanförskap och aids är inte främmande. Däri ligger fascinationen i spelet, och kanske också lärdomen för dagens samhälle.

– Det är en otrolig rikedom att få leva hundratals liv och se världen från så många olika synvinklar, säger Pohjola.

– Man kan inte vara trångsynt efter att ha sett världen ur ett perspektiv av en nazist, muslim, ateist eller troende. Man kan inte gå omkring och vara rädd och hatisk efter det.

Vad kommer då framtiden att föra med sig?
– Det finns många bra kvinnliga spelplanerare som jag hoppas ska bli publicerade och få synlighet. Dessutom tror jag att samarbetet kommer att utökas, det finns en massa intressanta traditioner och scenarion inom spelvärldarna ute i Europa!