ENCORE. Intresset för att se opera på bio ökar - också på sommaren. Foto: Kristoffer Åberg

Opera… är bäst på bio

Svettdropparna glider ner för Plácido Domingos rynkiga panna, läpparna darrar och det gråhåriga skägget har klibbat ihop sig till ett stort fågelbo. Sittande i en av fåtöljerna på the Metropolitan Opera i New York hade detaljerna varit omöjliga att se. Något man där­emot kan göra i en vanlig, popcornsstinkande biosalong i Helsingfors.

Det är het julionsdag när Finnkino visar encoren av Giuseppe Verdis tragiska opera Simon Boccanegra om en far och hans förlorade dotter. Trots värmen har runt femtio personer valt att betala nitton euro per man för att se den världsberömda tenoren framträda. Några minuter innan själva föreställningen börjar får vi tjuvkika in i kulisserna där Domingo förklarar varför huvudrollen, ursprungligen skriven för en baryton, alltid varit en av hans favoriter. I bakersta bänkraden stortrivs pensionären Ingeborg Aro. Det har bara hunnit gå en vecka sedan hon satt här senast.
– Operaföreställningarna på bio håller otroligt hög klass, jag får både se och lyssna till världsstjärnor i uppsättningar som aldrig annars skulle komma till Finland. Normalt brukar jag gå med några vänner, vi tycker om att man visar hur det byggs bakom ridån i pauserna och njuter av den stora duken. Speciellt verkar encoren locka gråhåriga tanter som jag, den är billigare för en pensionär än livevisningarna där man dessutom måste trängas. Jämfört med operapriser är bioföreställningen rena reafyndet.


Live, ja. Sedan 2008 har man även i Finland haft chans att ta del av direktsändningar via satellit. Än så länge är det Finnkino som står för salen och Metropolitan Opera i New York eller London National Theatre för själva föreställningen. Uppklätt till tänderna smuttas det då på skumpa i biomörkret. Något man inte kan göra en vanlig sommaronsdag. Fast det bryr sig Pasi Hölttä, 28, inte om. Han har redan sett över tio operaföreställningar på bio.
– Tidigare gick jag väldigt sällan på opera men så fick jag höra om detta och ville kolla hur det var. Att se opera här är både lättare och förmånligare än the real deal. Dessutom ser bilden annorlunda ut, jag behöver inte själv välja synvinkel utan blir serverad bilder jag annars skulle missa. Antagligen finns det ganska få operahus i världen som har råd att göra det lika bra som the Met.


Kaj Itämäki arbetar som projektledare för Finnkinos operavisningar. Enligt honom har speciellt de digitala projektorerna möjliggjort att man i dag kan visa också annat än filmer. Innehållsutvecklingen pågår hela tiden. Att Met tills vidare står för största delen av operavisningarna beror framför allt på att de har både viljan, tekniken och en lång tradition av livesändning i radio. Finnkino har även visat enstaka uppsättningar från Bolsjojteatern och London National Theatre. Också Robbie Williams jättelika popkonserter och Formel 1 har lockat folk och fler likande visningar är på gång.
– Det här är verkligen ett pionjärjobb, vi undersöker fortfarande marknaden och hur folk tar emot utbudet.


Hur har filmdistributörerna upplevt det nya innehållet? Ser de en risk för ytterligare konkurrens?
– Folk tenderar i regel att reagera antingen ivrigt eller med viss skepsis inför allt som är nytt. Visst pågår redan nu en tävling mellan filmer och salar, samtidigt får ju bion som plats nya besökare i och med operavisningarna. Det här är människor som inte besökt oss på många år, de märker att salarna förändras, att det i dag finns både fotrum och bekvämlighet på ett helt annat sätt än förr. Operan tar alltså inte för mycket plats, vår hörnsten är fortfarande att visa film.
Enligt Itämäki har också reaktionerna från Nationaloperan varit positiva.
– Vi diskuterade så klart med dem innan vi inledde verksamheten och hela operan har besökt visningarna. Vi har även fått hjälp med ljudnivåer, de upplever detta som en chans för ovana operabesökare att lära känna genren vilket på sikt även gagnar dem. Bion är dessutom en bekant plats för många unga så tröskeln för en ny generation att hitta hit är kanske lägre. Hur allt det här på sikt kommer att påverka kulturutbudet, speciellt då man betänker kvalitén som här går att ta del av, är en spännande tanke.