Husdjuret flyttar in i tv:n

Hela spelvärlden letar efter smartare och mer intuitiva sätt att styra tv-spelen. I höst kan det faktiskt vara ett barnspel som tar den utvecklingen ett stort kliv framåt.

Spelet Eyepet presenterades först på E3-mässan i Los Angeles. Där fick det inte mycket uppmärksamhet av pressen, inklämt som det var i pressrummet mellan God of war 3, Uncharged: among thieves och Heavy rain. Men om spelet bara uppfyller en del av det utvecklarna lovar kan vi snacka en mindre revolution.

- När vi visade det på E3 tänkte nog de flesta att det bara var ytterligare ett barnspel med husdjur, men det här är något helt annat. Vi har så mycket banbrytande teknologi i spelet att det kunde ha räckt till tre olika spel, säger Nicolas Doucet, producent från Sonys Londonstudio och ansvarig för spelet.
Som ett djur

I Eyepet skapar man sitt eget husdjur. Man får ett grunddjur som ser ut som en liten apa. Sen kan man klä ut den så att den blir högst egen.

Men det är inte det som är nyheten - man leker med den som om den vore ett vanligt djur. För detta används eye-kameran, samma kamera som funnits i sex år och används i mängder av eyetoy-spel på Playstation 2.

- Ett mål var att djuret skulle kännas väldigt äkta. Jag tycker att vi har lyckats. Peta på det så hoppar det. Om du jagar djuret så springer det iväg och sedan jagar det dig, berättar Nicolas Doucet.

- På kontoret händer det att folk som jobbat med spelet går omvägar bara för att inte väcka någon eyepet som ligger och sover. Det är lite knäppt faktiskt.
Rita vad som helst
Eftersom kameran filmar rummet man sitter i blir effekten att husdjuret lever i en spegelbild av samma rum, med spelaren i bild också. Men det som verkar coolast av allt är att man kan rita vad som helst på ett papper - ett flygplan, en bil eller ett skelett - och det lilla djuret ritar av saken och förvandlar det till en riktig leksak.

- Spelet har tagit oss två och ett halvt år att göra. Det har varit väldigt mycket teknisk utveckling, mycket testande och misslyckande. När vi bestämde att allt man ritade skulle bli verkligt i spelet var det knappt vi trodde på det själva. Men det gick och vi är faktiskt väldigt stolta, säger Doucet.
Thomas Arnroth/TT Spektra