Hon letar ännu efter sanningens pärla

– En liten katt, säger hon och menar tvärtom. Hon är reslig. I hennes skepnad växer katten. Det är en del av rollarbetet. Berman beskriver familjepjäsen Herr Hu på Åbo svenska teater som både trolleri och magi.

Så lägger hon roll till roll, de går på och om varandra.

Katten i Herr Hu stryker ner från scenen och blir människa för att följande dag gå in i rollen som Helene Schjerfbeck i repetitionerna på Syskonsjälar.

– Visst kan man bli trött om man har många parallella produktioner på gång. Samtidigt är det just det som driver. Det blir aldrig tråkigt.

Ständig rörelse

Att stanna kvar på samma scen är inte stagnation. Risken för att köra fast finns oberoende av var man än är, menar Berman. Det gäller att bibehålla rörelsen på många plan. Då kan man växa.

– Jag har varit tjänstledig och fortbildat mig i Finland och utomlands. Jag har också försökt hålla kontakt med "det riktiga livet" genom att göra helt andra saker.

I tio år samarbetade Berman med Rasande Rosor. Och när det har varit möjligt har hon följt sina rollgestalter i spåren.

Rollen som Orlando i pjäsen som bygger på Virginia Wolfs roman blev något av en vattendelare. Det var tidigt 1990-tal.

– Jag reste till slottet Knole i England där han, eller hon, hade bott. Det var otroligt intressant.

För att hitta gestalten Sara Wacklin i Johanna EnckellsHundrade drömmars fröken bar det av till Stockholm. I arbetet med Martin Shermans monolog Rose reste hon till Warszawa. Den gången handlade resan också om att ta sig bakåt i det egna förflutna.

Rose är en judisk kvinna som ser tillbaka på sitt liv. Det var en roll som Berman länge funderade på om hon skulle våga ta sig an innan hon slog till.

Monologen skulle ges fyra gånger. Den gick i två år. Dessutom turnerade Berman och tog hem första pris på en internationell kvinnoteaterfestival.

Det finns goda roller också för äldre kvinnor om man väljer att lyfta fram dem (kvinnorna och rollerna), menar Berman.

– Det som blir svårare med åren är att lära sig texten.

Sanningens pärla

Janina Berman var bara femton när hon första gången stod på Åbo svenska teaters scen. Åbo amatörteaterförening satte upp Sanningens pärla.

Hon lämnade tankarna på att blir flygvärdinna. I stället skaffade hon sig en merkonomexamen för att ha en "ordentlig" utbildning. Sen sökte hon till teaterskolan. Och när hon var klar anställdes hon av teaterchefen Lars Svedberg på ÅST.

Det var 1969. Det rådde "gruppteateranda", minns hon - demokratin intog scenen och hela teateretablissemanget.

 – Vi diskuterade vad vi skulle spela, med vem och varför.

Det fanns en agenda. Kanske var det som att leta efter sanningens pärla - men på ett annat sätt. Ibland saknar hon engagemanget.

– För mycket Big Brother överallt? Ja. Det behövs teater som berör, drama eller klok komedi. Skrattet är aldrig fel. Människor mår bra av att se sånt som får dem att tänka.

PATRICIA BRUUN

patricia.bruun@hbl.fi

Familjepjäsen Herr Hu i regi av Henrika Andersson har premiär i dag på ÅST:s studioscen. Pjäsen bygger på Hannu Mäkeläs barnboksklassiker Herra Huu från 1973.

PROFIL

Janina Berman

Ålder: 62

Bor: i Åbo

Arbetsplats: Åbo svenska teater sedan 1969

Äter: fisk

Dricker: vatten/vin

Musik: tycker bäst om visor och ballader, har ingen Ipod.

Film: såg senast Frukost på Pluto på dvd

Läser: just nu Mysteriet Olga Tjechova av Antony Beevor och Boel Westins doktorsavhandling om Tove Jansson

Favoritplats: Runsala utanför Åbo, platser vid havet

Viktiga produktioner: Orlando, LisaLouise, Själö, Rose...

Jag med tre ord: känslig, omtänksam, noggrann

Motto: allt ordnar sig

Aktuellt i höst: Åbo stads konstpris 2008, roller som katt och bäver i Herr Hu, mor i tvåmansföreställningen Ensam Rävhane med Matts Stenlund, tolkar Helene Schjerfbeck i Syskonsjälar med Ami Aspelund.

PROFIL

Janina Berman

Ålder: 62.

Bor: I Åbo.

Arbetsplats: Åbo svenska teater sedan 1969.

Äter: Fisk.

Dricker: Vatten/vin.

Musik: Tycker bäst om visor och ballader, har ingen Ipod.

Film: Såg senast Frukost på Pluto på dvd.

Läser: Just nu Mysteriet Olga Tjechova av Antony Beevor och Boel Westins doktorsavhandling om Tove Jansson.

Favoritplats: Runsala utanför Åbo, platser vid havet.

Viktiga produktioner: Orlando, LisaLouise, Själö, Rose ...

Jag med tre ord: Känslig, omtänksam, noggrann.

Motto: Allt ordnar sig.

Aktuellt i höst: Åbo stads konstpris 2008, roller som katt och bäver i Herr Hu, mor i tvåmansföreställningen Ensam Rävhane med Matts Stenlund, tolkar Helene Schjerfbeck i Syskonsjälar med Ami Aspelund.